Zoekmachinemarketing en PR – hoe schrijf ik een goede webtekst? (deel 3)


U weet nu waar u zoekwoorden moet neerzetten. U weet wat u wilt schrijven. Het is zaak om de tekst definitief vorm te geven. Het is – ook voor een hoge ranking op Google – belangrijk om uw lezer geboeid te houden. Uw ranking hangt mede af van de aantrekkelijkheid voor de lezer. Blijft hij lang op uw site? Klikt hij vaak door naar sub-pagina’s? Google zal u belonen.

Schrijven voor het web is iets anders dan schrijven voor papier. Grootste verschil? Online teksten worden niet of nauwelijks gelezen. Uw bezoekers scannen uw tekst. Op zoek naar die termen die antwoord geven op hun zoekopdracht. Is de eerste indruk niet voldoende? Is de ingetikte zoekterm in Google niet direct te terug te vinden? Uw site wordt dan meedogenloos weggeklikt. De bezoeker gaat op zoek naar een beter alternatief. U dient hem dus direct bij de lurven te grijpen en uw tekst in te trekken.

Schrijf voor uw bezoeker
Hoe u dat doet? Zorg ten eerste voor een vlammende kop. Bedenk wat uw tekst voor de bezoeker betekent en wat de kernboodschap is. Vat dit samen in een korte, heldere en aantrekkelijke zin. Zo mogelijk met het populairste zoekwoord daarin.
Kom in de eerste alinea direct tot de kern. Dus geen vaag gebabbel in de ruimte. Zo blijf ik me verbazen over het aantal sites dat nog steeds begint met ‘Welkom op deze site’. Ik weet namelijk al dat ik hier ben! Uit den boze zijn wat mij betreft ook teksten van bedrijven die vooral alles kwijt willen over wat ze allemaal kunnen. Begin nu eens andersom te denken. Wat wil een bezoeker weten? En hoe kan ik ‘m hierin concreet bedienen?

Zorg voor structuur. Het klinkt eenvoudig, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Dus: behandel per alinea één onderwerp. De eerste zin van elke alinea bevat de kernboodschap. Werk zo mogelijk met tussenkopjes om de scannende lezer een indruk van de inhoud te geven.

Als u teksten dan ook nog eens uniek zijn – dus niet gekopieerd van allerlei andere bronnen – omarmt Google uw site. Uw bezoeker blijft langer. Zo weet Google dat de betreffende tekst goed leesbaar, gestructureerd en relevant is. In mijn laatste blogpost meer over unieke content en het verkrijgen van links.

Michel

Overige delen:
Deel 1 - Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?
Deel 2 - Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?
Deel 4 - Relevanter door externe links

Geen opmerkingen: