Zoekmachinemarketing en pr – Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht? (deel 1)


De opkomst van internet heeft ervoor gezorgd dat persberichten niet meer enkel gericht zijn op het genereren van aandacht en naamsbekendheid voor de onderneming. Bij Lammers van Toorenburg Benelux PR benutten we juist de kansen die een persbericht biedt om hoog in de organische resultaten van Google te komen. Daarom nu het eerste deel in de serie: hoe schrijf ik een persbericht dat mijn positie in de zoekmachines verbetert?

Sleutelwoorden kiezen
Een goed persbericht begint nog steeds bij het selecteren van een doelstelling en het bepalen van de doelgroep. Vooral dat laatste is essentieel. Vergeet niet dat je een persbericht schrijft voor de uiteindelijke lezer of bezoeker. En dus niet om te laten zien wat je als bedrijf allemaal in huis hebt. Begin daarom met het opstellen van een bondige keyword-lijst; Waar zoekt uw doelgroep op? Gebruikt de klant de term ‘softwareoplossing’ of kiest hij voor ‘softwarepakket’? Dit zijn lastige vragen. Uiteraard zijn er hulpmiddelen voorhanden. Het meest gebruikt is de keyword tool van Google. Deze tool geeft uitsluitsel over het aantal keer dat er op een woord is gezocht. Zo is direct te zien dat ‘softwarepakket’ populairder is dan ‘softwareoplossing’. Een ideale mogelijkheid om – ook intern – discussies af te kappen en knopen door te hakken.

Doe verder ideeën op door u te verplaatsen in de bezoeker. Waar zou u op zoeken? En via welke zoekwoorden komt u bijvoorbeeld bij de concurrentie terecht? Gebruik deze informatie om tot een definitieve en bondige lijst met belangrijke zoekwoorden te komen. Deze vormt het startpunt voor het schrijven van een persbericht.
Wat nu te doen met deze lijst? En hoe verwerk je de zoekwoorden nu in je persbericht? Dat zal ik bespreken in mijn volgende blogpost.

Michel

Overige delen:
Deel 2 - Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?
Deel 3 - Hoe schrijf ik een goede webtekst?
Deel 4 - Relevanter door externe links

Geen opmerkingen: