Zoekmachinemarketing en PR (slot) - Relevanter door externe links


In het vierde en laatste deel van deze serie draait het niet zozeer om het schrijven van een persbericht of webtekst. Ik ga ervan uit dat de eerste drie delen u voldoende handvatten hebben gegeven voor een optimale tekst. Het gaat nu om het zorgen voor relevantie.

Relevantie is voor Google de belangrijkste factor bij het toekennen van een positie in de zoekresultaten. Want bedenkt u zich maar eens: als u zelf zoekt in een zoekmachine, wilt u vooral een zo snel en goed mogelijk resultaat aan sites voorgeschoteld krijgen. Google beseft dit ook. Kortom, u bent relevant voor Google als u relevant bent voor de zoeker.

Een belangrijk criterium bij het bepalen van relevantie is het aantal links naar uw pagina of website. Google ziet het zo: als veel sites naar u linken, dan bent u interessant. U verkrijgt een hogere autoriteit. Enige tijd terug zorgde dit ervoor dat men zoveel mogelijk links ging scoren op andere sites, desnoods zelfgemaakt. Met als resultaat dat het niet langer zeker was dat de meest relevante sites voor de zoeker bovenaan stonden.

Relevantie van links
Google heeft daarom een extra voorwaarde ingebouwd. De sites waarop links staan moeten op hun beurt ook relevant zijn. Wat ik daarmee bedoel? Heel simpel. Stel: u hebt een prachtige weblog over auto’s. Op een andere veelgebruikte site over fietsstoeltjes staat een link naar uw site. Goed, denkt u wellicht. Maar nee, Google denkt daar anders over. Zodra u links krijgt van sites met een ander onderwerp als uw site, voegt dat weinig tot niets toe. Het gaat om links op auto(gerelateerde) sites.

Ik voeg daar nog iets aan toe: de populariteit van websites. Als weblog over auto’s wilt u natuurlijk maar al te graag een link hebben op bijvoorbeeld Autoweek. Dit is een ‘autoriteit’ in uw categorie websites. Ook Google weet dit. Staat hierop een link, dan voegt dat extra waarde toe en stijgt uw relevantie.

Mijn advies is dan ook: verspreid uw persbericht in de juiste kanalen. Zorg dat u iets biedt wat de populaire partijen interessant vinden. Zodat u daar gelinkt wordt. Steek er tijd in, het is de moeite.

Michel

Overige delen:
Deel 1 - Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?
Deel 2 - Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?
Deel 3 - Hoe schrijf ik een goede webtekst?

Geen opmerkingen: