Zoekmachinemarketing en PR – Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht? (deel 2)


De lijst met keywords ligt voor u. Nu is het zaak om de keywords in te passen in het persbericht. Door deze op strategische plekken te verwerken in uw tekst, is de kans groter dat het bericht op deze zoekwoorden naar boven komt. Maar waar dan? En waarom? Dat is het onderwerp van deel twee in de serie: hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?

Plaatsing van woorden
Google indexeert vooral op relevantie. Relevantie die ondermeer wordt bepaald door de aanwezigheid van de gekozen zoekwoorden op de belangrijkste plekken van een persbericht. Wellicht de meest voor de hand liggende is de titel. Niet alleen staat deze boven het artikel, maar vaak betekent dit ook dat de hele pagina deze titel meekrijgt. Deze HTML-titel verschijnt in de blauwe balk bovenaan uw browser. En is ook de titel waar men in Google op klikt. Al is er dus maar één factor waar u rekening wilt houden in uw zoekmachinestrategie, dan is het deze wel. Wanneer u er dan ook nog voor zorgt dat dit zoekwoord terugkomt in bijvoorbeeld tussenkopjes, titels van afbeeldingen en in de eerste alinea, bent u al een heel eind op weg.

Doel
Zorg wel voor afwisseling van termen en werk zo nodig met synoniemen. Houd altijd in uw achterhoofd dat u schrijft voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine! Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat teksten zo worden volgepropt met zoektermen, dat er van enige logica in zinsbouw en tekststructuur geen sprake meer is. Uiteindelijk beloont Google ook voor goed leesbare berichten. En als er dan ook nog zoektermen in staan, is dat alleen maar meegenomen. Maar nogmaals, overdrijf vooral niet. En houd het doel van het bericht constant in ogenschouw.

Is daarmee alles gezegd? En lanceert u daarmee uw persbericht Google in? Nee dus. Dit is slechts een begin. Het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. Een ijsberg die volgens LVT PR nog veel groter is. Wat deze berg nog meer bevat? Daarover meer in mijn volgende blogpost.

Michel

Overige delen:
Deel 1 - Hoe schrijf ik een vindbaar persbericht?
Deel 3 - Hoe schrijf ik een goede webtekst?
Deel 4 - Relevanter door externe links

Geen opmerkingen: