Wederzijds begrip

Af en toe is het goed om even stil te staan en terug te blikken. Zeker als nieuwkomer. Ik herinner me mijn eerste dag nog alsof het gisteren was; maandag 1 augustus 2011. Ik kwam recht van de schoolbanken en ‘het stelselmatig bevorderen van het wederzijdse begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen’, was voor mij de kern van public relations. En ik mag na ruim acht maanden als pr-consultant  concluderen dat deze definitie voor mij meer dan ooit klopt.

Daar zit je dan, op je eerste werkdag. Begin maar  met dat bevorderen van het wederzijdse begrip. Hoe pak je dat aan? De weg ernaartoe begint eigenlijk met het leggen van contacten en het netwerken met journalisten. Goede persoonlijke contacten zijn binnen de pr-sector goud waard, dat had ik al snel door. In het begin verloopt dat netwerken soms wat kunstmatig en onhandig, maar door actief met de media mee te denken en hen op maat gemaakte content aan te bieden, wek je steeds meer  vertrouwen. En dat vertrouwen werkt in twee richtingen. Als ik hen zelf opbel voor een persconferentie of lobby voor een interview, gaat dat vlotter en efficiĆ«nter dan pakweg zes maanden geleden. Maar vorige week kreeg ik ook zelf een telefoontje van een journalist die belde voor een gesprek met een klant. Dan weet je dat je op de goede weg bent.

Cultuurverschil
Voor dat wederzijds begrip is – hoe voor de hand liggend ook - klantkennis van essentieel belang. Je moet weten waar het nieuws ligt, de journalist een boeiend verhaal kunnen vertellen en een op maat gemaakte boodschap overbrengen. Dat kan alleen als je de business en de markt van de klant door en door kent. En als de klant weet dat de pr bij je in goede handen is. Kennis van het uitgebreide medialandschap is daarbij onontbeerlijk. Als pr-consultant bij een Benelux-pr-bureau merk ik dat er een zeker cultuurverschil tussen Nederland en BelgiĆ« is. Nederlandse journalisten zijn vaak kritischer ingesteld dan Belgische journalisten. Nederlanders deinzen er niet voor terug om gedurfde vragen te stellen. Belgen zijn hier wat terughoudender. Al bevestigt de uitzondering natuurlijk de regel.

En het uiteindelijke doel is dat het wederzijdse begrip zich uit in meetbare resultaten. Aan de hand van een concreet pr-plan stel je de pr-activiteiten optimaal af op de doelstellingen van het bedrijf. Een positief artikel in krant of tijdschrift. Over het product, dienst of de organisatie waarvoor je pr hebt gedaan. Dat is waarvoor ik het elke dag met veel plezier en gedrevenheid doe. Ik durf wel te zeggen dat ik in een half jaar meer heb geleerd dan vier jaar op de schoolbanken.

1 opmerking:

Anoniem zei

http://eekshop.com
By sending a multi function words and phrases all your family members are however moving forward in the up direction. You are having said all that creating an opening gorgeous honeymoons as well an all in one make a call to call next