De weeskreet

‘Be good and tell it!’ ‘Kent u die uitdrukking’, zou dominee Gremdaat vragen. Nou, in de PR kennen we die uitdrukking wel. Sterker nog, je wordt ermee doodgegooid. Het principe is zo’n beetje de basis voor alles waar de PR voor moet staan: goed doen, en dat uitdragen. Maar eerst dus goed doen.

Nieuwsgierig geworden naar de bron van deze wijsheid, gooide ik het geheel eens in Google. Aan welke grote denker hebben we dit prachtcitaat te danken? Maar Google biedt geen uitkomst. Een oud artikeltje van de hand van wethouder citymarketing van Den Haag Frits Huffnagel scoort het hoogst. Wereldwijd! Saillant detail is dat Frits de kreet hierin tot de lijfspreuk van vele Amerikanen bombardeert (-Americans often say: “Be good, and tell it!”-). Niettemin is er geen Amerikaanse website in de top-10 van Google te vinden. Sterker nog: op pagina na pagina is in Google geen Engelse of Amerikaanse site te vinden die de kreet gebruikt. Frits is 1, op de voet gevolgd door de website van Ondernemersinitiatief Greenpoort Venlo. Dit dankzij het gebruik van de slogan door – jawel – een communicatieadviseur. Nummer 3 is een vacaturesite met tips rond communicatie die ook deze ‘vuistregel van de communicatie’ roemt. De vierde hit is de titel van een boekje over MVO van… een Nederlandse communicatiemanager. Gevolgd door een onderzoek naar het contact tussen de veehouderij en burgers en een Nederlands IT-bedrijfje dat de kreet tot bedrijfspropositie heeft verheven. De volgende op de lijst zijn een workshop voor GGD’s over praktijkverhalen, een rapport over MVO in de glastuinbouw, nog meer informatie rond het veehouderscommunicatieproject en als hekkensluiter iets onduidelijks rond waterregistratie in de tuinbouw.

Alles de Hollandse kneuterigheid ten top. Geen grote filosoof, schrijver of goeroe te vinden. Wat moeten we als Nederlandse communicatiesector met deze Engelstalige weeskreet? Zoals ik het zie, hebben we twee opties. Eén: we verzinnen de bedenker erbij. Misschien een onbekende Engelse professor. Of beter: een propagandastrateeg die al in de vorige eeuw bij het bureau B. Good & Tellit, Inc. de basis legde voor de moderne PR-praktijk. Of we zoeken een vervanging voor deze kreet; een mooie Nederlandse variant. Iemand ideeën?

Cas

1 opmerking:

Rik Schraag zei

Doe integer zaken, en schreeuw het van de daken!