Gobbledygook

Een deel van onze klanten heeft als thuisbasis de Verenigde Staten. In dit land is het geen schande om je organisatie zonder enige bescheidenheid scherp neer te zetten. In de persberichten die een organisatie uitgeeft, zijn ze uiteraard een leading bedrijf, ontwikkelen ze next generation-technologie, die daarnaast ook nog eens innovative en flexible is en bekend staat om zijn scalability en world-class-kwaliteit.

De Amerikaanse pr- en marketingexpert met Nederlandse voorouders David Meerman Scott liet enkele jaren geleden een flink aantal persberichten onderzoeken op taalgebruik. Hij zag de hierboven schuin gedrukte termen – in Amerika schertsend gobbledygook genoemd – in enorme aantallen voorbij komen. Meerman Scott toonde zich faliekant tegen dit soort teksten en hekelde het kopieergedrag van marketeers en pr-managers. We zijn nu al weer een paar jaar verder, maar de termen waaraan Meerman Scott zich stoorde, zijn nog steeds schering en inslag. Dat is jammer, want met de snelle opkomst van social media en directe communicatie via het internet is heldere taal meer dan ooit nodig. Er is lang niet altijd meer een journalist die als filter fungeert en teksten tot de essentie terugbrengt. Dat zal een organisatie steeds meer helemaal zelf moeten doen.

Daarom is het raadzaam om persberichten niet te ontsieren met allerlei kwalificaties die uiteindelijk vaak lege woorden zijn. Dagelijks verschijnen er duizenden berichten van duizenden bedrijven die stuk voor stuk leading zijn. Hoe ze dat voor zich zien, is een raadsel.

Als je iets goed doet, mag je het best verkondigen, maar wel graag helder en to the point.

Klaas

Geen opmerkingen: