Know what you say, but…

Voorbereiding is het halve werk. Zo is de belangrijkste conclusie uit een perstraining dat je van te voren goed moet weten welk verhaal je wilt vertellen. Ook is het bepalen van invalshoeken om zoveel mogelijk aan te haken bij de interesses van je gesprekspartner of zijn of haar lezers erg belangrijk. Tijdens een interview moet je al op zoveel letten. Hoe verwoord ik mijn antwoord het beste en zorg ik voor de juiste lichaamstaal? Hoe bewaak ik de rode draad? Wat wil ik zelf overhouden aan het interview en hoe kom ik als een expert over? Voldoende redenen om te oefenen.

Tijdens een perstraining citeer ik altijd een van mijn eigen leermeesters. Hij had het er altijd over dat je moet ‘leren kaarten en breien tegelijk’. De grootste en wellicht meest klassieke fout die woordvoerders van bedrijven (van laag tot hoog in de hiërarchie) maken, is dat ze denken: “Ik weet toch alles over mijn bedrijf en dit onderwerp, dus vraagt u maar.” Het is dan op zijn minst jammer dat je vervolgens niet in staat bent om de juiste profilering over het voetlicht te brengen omdat je ter plekke nog moet nadenken over de formulering. Bovendien – en dat is nog vervelender – loop je de kans dat je stokpaardjes geheel niet aan de orde komen omdat je te afwachtend bent geweest en niet zelf het initiatief in de conversatie hebt genomen. Kortom: argumenten genoeg voor een stevige mediatraining en om onder kritische leiding te oefenen hoe je met het juiste gevoel en de juiste inhoud je punt kunt maken. Een no brainer natuurlijk, maar je moet er dus wel even over nadenken!

Deze week brachten onderzoekers van de Erasmus Universiteit in samenwerking met PWC naar buiten dat financieel analisten regelmatig en soms zelfs ongevraagd beursgevoelige informatie krijgen (http://bit.ly/ik0p6Y). Gewoon omdat ze de vragen stellen waar iedereen een antwoord op zou willen hebben. Het lijkt er echter op dat veel financiële woordvoerders het ‘kaarten en breien’ nog niet hebben geoefend en zeker niet tegelijk. Er wordt een beroep gedaan op hun onuitputtelijke kennis. En dat door iemand die verstand heeft van zaken en een oordeel kan vellen. Voorwaar een situatie waar je je ego en de teksten die je deelt goed in de hand moet hebben.

Toch heb ik van de honderden mensen die ik inmiddels heb getraind weinig financieel woordvoerders mogen treffen. En dan te bedenken dat hun commentaren een directe invloed kunnen hebben op de beurskoers. Voor hen geldt meer dan voor wie dan ook:

…don’t say everything you know!

Charly

Geen opmerkingen: