Twinterview Deel XVIII: Roos van Vugt (Deloitte)

Roos van Vugt is Manager Social Media bij Deloitte. Daarmee is ze een van de eerste corporate managers die puur en alleen is aangesteld om het gebruik van social media onder 4.500 Deloitte-medewerkers te bevorderen en optimaliseren. Onlangs publiceerde ze een social media policy, een ‘richtlijn’ voor werknemers hoe social media optimaal in te zetten. Een interessante ontwikkeling, waar wij in dit achttiende twinterview dan ook graag wat dieper op ingaan. Dit interview met @roosvanvugt vond plaats op vrijdag 23 maart 2012, live op Twitter vanaf 16.00 uur.

@LVTPR: ‘Social media? Daar heb ik toch geen tijd voor tijdens werk?’ Je hoort het nog veel. Hoe antwoord jij dan?







@LVTPR: Kun je een voorbeeld noemen van een bedrijf dat social media onder werknemers goed inzet?

“Deloitte natuurlijk! Maar ook Sanoma en KLM doen steeds meer. De laatste brengt momenteel steeds meer interne gebeurtenissen naar buiten, in plaats van social media alleen in te zetten voor campagnes.”

@LVTPR: En wat doet Deloitte dan bijvoorbeeld 'goed' - behalve Yammer gebruiken? 

“We stimuleren bloggen door daar medewerkers in te trainen. Daarnaast organiseren we blogevents en kiezen we de blogger van de maand. Verder geven we regelmatig diverse andere social media-trainingen. Uiteraard zetten we ook ‘traditionele’ media in om social media onder de aandacht te brengen.”

@LVTPR: En hoe zit het dan met de gevaren van social media? Is dat waarom je een social media policy voor Deloitte hebt opgesteld?

“Gevaar vind ik een te beladen woord. Ik denk liever in kansen. Mits je duidelijke afspraken met elkaar maakt is er nauwelijks gevaar. We merkten juist dat de policy mensen online brengt. Niet voor niets zijn de richtlijnen dan ook vooral stimulerend neergezet.”

@LVTPR: Kun je kort uitleggen wat de inhoud en het doel van de social media policy is?

“De titel van de policy legt veel uit: ‘Voeg toe. Los op. Verrijk.’ Dus ga online als je toegevoegde waarde kan bieden. En spreek óver de organisatie (graag zelfs), maar niet námens.”

@LVTPR: Interessant. Hoe zorg je er dan voor dat 'alle' werknemers ook daadwerkelijk de policy gaan lezen en doorvoeren?

“We gebruiken de policy in al onze trainingen. Daarnaast hebben we hem gecommuniceerd in ons interne blad, op het intranet, Yammer en via andere media. Ons team maakt het verder tot voer voor bij de koffiecorner. De policy is mede daarom bewust extern gedeeld. Extern helpt intern weer. Het moet vooral geen statisch document zijn. Zo zorg je dat het gespreksonderwerp is en blijft.”

@LVTPR: En hoe zijn de reacties? Wordt het een beetje opgepakt?

“Ja, zowel intern als extern wordt het goed opgepakt. We merken veel meer activiteit op onze social media-kanalen na de introductie. De kaders van de policy hebben ervoor gezorgd dat veel meer mensen online zijn gegaan.”

@LVTPR: Goed om te horen. Een hoopvolle afsluiting van dit Twinterview. Bedankt voor je medewerking en een goed weekend!

Dit is het achttiende in een serie LVTPR-twinterviews. Een kort gesprekje met iemand uit de wereld van communicatie, pr, pers, media of journalistiek, gehouden via Twitter. LVTPR (@lvtpr) stelt de vragen. De geïnterviewde antwoordt via zijn of haar persoonlijke account. Het LVTPR-twinterview vindt elke vrijdagmiddag om/rond 16.00 uur plaats. Ook meedoen? Stuur gerust een mailtje aan social@lvtpr.nl.


Geen opmerkingen: