Nieuw gezicht voor Facebook

Facebook verandert het gezicht van alle bedrijfspagina’s. Vanaf 30 maart 2012 voert het sociale netwerk de timeline-view – we kennen deze al langer van persoonlijke profielen – ook in voor commerciële pagina’s. Daarnaast verandert een aantal regels. Dit betekent dat bedrijven die de oude pagina-instellingen nog gebruiken op 30 maart geconfronteerd worden met een andere ‘look’. Er is voor hen dus nog maar twee dagen om deze pagina aan te passen.

Veel bedrijven, zoals Coca Cola, Harley-Davidson Benelux en evian, hebben hun pagina al aangepast. Wij helpen andere bedrijven graag met het omschakelen naar de nieuwe ‘look’. Het is niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. De belangrijkste veranderingen op een rij. Inclusief tips om je bedrijfspagina te optimaliseren voor het nieuwe design.

1. De coverfoto
De meest in het oog springende wijziging van de nieuwe bedrijfspagina’s is de foto bovenaan. Ook bedrijven hebben nu de kans om hun pagina te ‘branden’ met een mooie coverfoto. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Facebook-pagina van Harley-Davidson. Hier vind je een kleurrijke afbeelding die aangeeft waar Harley-Davidson voor staat. Er zijn wel enkele regels voor de coverfoto. Zo is het niet toegestaan om in deze afbeelding contactinformatie op te nemen, acties te promoten of op te roepen om de pagina te liken of te sharen.

De coverfoto van Harley-Davidson Benelux.
2. Tabs
Inhoudelijk verandert er niet veel aan de tabs, het formaat echter wel. En ingrijpend ook. Tabs kunnen een breedte hebben van 520 of 810 pixels. Wat mij betreft past de laatste beter in het nieuwe ontwerp.

Verder staan in de nieuwe weergave de tabs (met links naar bijvoorbeeld het fotoalbum en interactieve applicaties) niet meer aan de linkerkant van de pagina, maar rechts onder de coverfoto. Elke tab krijgt nu een eigen icoon. De standaard weergave van de Facebook-pagina toont maximaal vier tabs tegelijk. Om de rest te bekijken klikt de bezoeker op het driehoekje ernaast. Zorg dat de leukste, spannendste en belangrijkste tabs bij de eerste vier staan. Te meer omdat het niet meer mogelijk is om bezoekers naar een bepaalde tab te leiden. Ze landen altijd op de timeline. Een welkomsttab met het verzoek om de pagina te liken (like-gate), kan je dus niet meer automatisch aan alle niet-fans laten zien.

De tabs op de Facebook-pagina van evian.
De onderste drie zijn zichtbaar geworden nadat op het driehoekje in de cirkel is geklikt.
3. Profielfoto/-icoon
Ook de profielfoto (of het profielicoon) is veranderd. Dit is nu een vierkante afbeelding (was eerst rechthoekig) met twee formaten: 180 x 180 pixels en 32 x 32 pixels. Het eerste formaat komt links onder de coverfoto te staan, het kleine formaat komt op de timeline van je fans terecht. Je afbeelding moet dus op beide formaten duidelijk zijn. Het profielicoon van Hotpoint is een goed voorbeeld van een herkenbare stijl.

De profielfoto van Hotpoint komt in elke uiting terug.
4. Inhoud
Last but not least: Facebook is een stuk grafischer. Doordat de timeline de vroegere ‘wall’ vervangt, geeft Facebook foto’s en video’s nu veel groter weer. Daarnaast kun je posts een ster geven, waardoor ze de gehele breedte van de timeline innemen. Dit zorgt ervoor dat deze veel meer opvallen. Ook door een post te ‘pinnen’ leg je er extra nadruk op. In dit geval blijft de post bovenaan de pagina staan (tot maximaal een week).

Uiteraard zijn er nog veel meer ins en outs over de nieuwe ontwikkelingen bij Facebook. Daar vertellen we je graag meer over. Dus, heb je vragen? Neem dan vooral contact met ons op. Dat kan via 030 65 65 070, maar natuurlijk ook via onze eigen Facebook-pagina.

Succes!

Marnix

Geen opmerkingen: