Twinterview Deel XVI: Herman Couwenbergh (Twittermania.nl)

Herman Couwenbergh is veel dingen tegelijk. Je kunt hem kennen als social media-consultant, maar misschien is hij wel het meest bekend als schrijvende journalist van Twittermania.nl, dé Nederlandse nieuwssite over Twitter. Hier schrijft hij regelmatig over de laatste ontwikkelingen van het sociale netwerk en biedt hij tips om de berichtenservice nog efficiënter te gebruiken. Kortom: hij is de aangewezen persoon om eens wat dieper in te gaan op het blauwe vogeltje. Herman Couwenbergh twittert uiteraard zelf ook: @hermaniak. Daar voelden wij hem op vrijdag 9 maart 2012 live aan de tand, vanaf 16.00 uur.

@LVTPR: "Twitter? Wie interesseert het nou dat ik een ei bak?". Het is een veelgehoord excuus van niet-gebruikers van Twitter. Wat is daarop jouw gangbare antwoord?







“Tweet je echter leuke en lekkere recepten over eieren bakken, dan zou je wel eens versteld kunnen staan van hoeveel mensen dit interessant vinden.”

@LVTPR: Hoewel interessant twitteren voor ons een 'eitje' is, zouden anti-Twitteraars misschien toch de 'kluts' wat kwijt kunnen raken?

“Een restaurant gespecialiseerd in eiergerechten kan er een behoorlijke fanbase mee opbouwen.”

@LVTPR: Twitter lijkt meer ‘mainstream’ nu zelfs Omroep Max het inzet bij tv-programma’s. Vind je dat een positieve ontwikkeling of juist niet?

“Van mij mag iedereen zich op Twitter vermaken. Als het maar niet ten koste gaat van anderen. Dus ja, laat maar komen.”

@LVTPR: Nu zien wij de Omroep Max-groep niet zo snel anderen lastigvallen. Maar, zie je ook negatieve kanten aan de toenemende populariteit van het medium?

“Negatief is misschien een wat groot woord hier. Ik zie echter wel veel jongeren die het op hun eigen manier gebruiken, als een soort sms. Dit is niet helemaal mijn manier, maar ik hoef ze dan ook niet te volgen. Zo heb ik er ook geen last van. Daarnaast heb ik niks met het zogenaamde ‘trollen’, oftewel het doelbewust plaatsen van berichten om emotionele reacties bij volgers uit te lokken.”

@LVTPR: Jij zit met je neus bovenop de nieuwe ontwikkelingen in Twitter-land. Wat is de belangrijkste trend van nu?

“Ik zie de laatste tijd veel nieuwe vormen van commercie op Twitter. Veel goed, maar ook minder geslaagd. Ik zie dat nog wel even doorgaan. Daarnaast groeit de behoefte aan social media-monitoring. Dat zijn leuke ontwikkelingen om te volgen.”

@LVTPR: Kun je een voorbeeld noemen van een bedrijf dat minder goed met commercie omgaat op Twitter?

“Daar heb ik toevallig vandaag nog een artikel over geschreven, over hoe Snickers bijna de fout inging. Daarnaast is McDonalds met de hashtag McFail een bekende. We schrijven er bij Twittermania regelmatig over.”

@LVTPR: We kunnen ons voorstellen dat je daar veel inspiratie uit haalt. Zie je nog andere dingen gebeuren?

“Ja, steeds meer bedrijven ontdekken dat Twitter géén nieuw kanaal is om te zenden, maar zetten het inventief in om constructieve interactie met de klant aan te gaan. Daar kan ik blij van worden. Vandaar dat ik het ook altijd adviseer aan bedrijven.”

@LVTPR: We passen dat zelf ook bij klanten toe. Nog even, wat denk jij: bestaat Twitter over tien jaar nog?

“Ik denk het niet. Tien jaar is erg lang in ‘internettijd’. Ik verwacht dat het zal gaan evalueren, zoals andere sites en tools uit het verleden ook gedaan hebben. Ook zie ik wel in dat Twitter zou kunnen verdwijnen voor iets anders. Hopelijk iets nóg leukers, beters of interactievers. Kijk bijvoorbeeld maar naar MySpace.com.

@LVTPR: Maar wat moeten we dan met al onze geplaatste tweets?

“Archiveren! Dat kan bijvoorbeeld met TweetNest, een prachtige PHP-tool die ik zelf ook graag wil, helaas heb ik geen PHP-kennis. Je kunt ook een reis boeken naar Washington. De Library of Congress archiveert daar álle tweets ooit voor toekomstig onderzoek.”

@LVTPR: We gaan straks meteen even een ticket boeken. Bedankt voor je medewerking. En een tweetwaardig weekend gewenst!

“Graag gedaan. Houd overigens woensdag 14 maart 2012 Twittermania.nl in de gaten. Er zou wel eens iets heel spannends kunnen gebeuren…”

Dit is het zestiende in een serie LVTPR-twinterviews. Een kort gesprekje met iemand uit de wereld van communicatie, pr, pers, media of journalistiek, gehouden via Twitter. LVTPR (@lvtpr) stelt de vragen. De geïnterviewde antwoordt via zijn of haar persoonlijke account. Het LVTPR-twinterview vindt elke vrijdagmiddag om/rond 16.00 uur plaats. Ook meedoen? Stuur gerust een mailtje aan social@lvtpr.nl.

Geen opmerkingen: