Pinterest: (P)interessant genoeg?

Pinterest is een nieuw social media-fenomeen. Het concept is simpel. Allereerst installeer je een pin-icoontje in je browser. Daarna voeg je met één klik interessante visuele content toe aan je Pinterest-profiel. Op deze manier kan iedereen beelden en andere informatie verzamelen, ordenen en delen.

Met Pinterest creëer je je eigen moodboard. De dienst biedt de mogelijkheid om webcontent te verdelen in verschillende persoonlijke interesses. Zet bijvoorbeeld je favoriete kledingstukken in één board en selecteer ze op kleur en stijl, of verzamel de grappigste dingen die je op internet tegenkomt. Naast het categoriseren is het sociale aspect belangrijk; je kunt reageren op pins van anderen en ze ‘doorpinnen’ naar je eigen board. Opvallend is dat er vooral vrouwen (zo'n 80 procent) gebruikmaken van deze dienst. De helft van de vrouwelijke gebruikers heeft kinderen; de leeftijd ligt gemiddeld tussen de 25 en 35 jaar. Dit is ook duidelijk te zien aan het soort content dat op Pinterest te vinden is.

Pinterest claimt dat er inmiddels zo’n 17 miljoen accounts zijn aangemaakt. comScore (marketingbureau voor de digitale wereld) zegt dat de dienst 11,7 miljoen unieke bezoekers per dag heeft. Wat verklaart de populariteit? En is het iets voor jou? Vijf vragen en antwoorden over Pinterest.

Waarom maken vooral vrouwen gebruik van Pinterest?

Waarschijnlijk trekt het maken van moodboards en pinboards vooral vrouwen aan omdat het medium erg gericht is op gevoel. Er zijn geen regels voor wat in welke categorie hoort en ‘dingen’ die zich hiervoor lenen zijn vooral kleding, eten en beauty. Interesses van vrouwen dus.

Waarom is Pinterest zo’n succes?

Er komt geen tekst aan te pas. Het gaat niet om de dialoog maar puur om het sorteren van visuele elementen van het web. Het kan heel passief zijn zonder dat dit gaat vervelen. Er is wel de mogelijkheid om commentaar te geven op andere pins.

Wat voegt Pinterest toe aan bijvoorbeeld Facebook?

De manier waarop deze dienst zich positioneert op het web. Google+ kwam vorig jaar met het delen van content binnen bepaalde kringen. Facebook pakte dit snel op door de mogelijkheid te bieden om vrienden in categorieën in te delen en zo verschillende streams te organiseren. Pinterest speelt logisch in op de drang om te categoriseren en maakt verschillende boards om te selecteren en segmenteren op interesses. Het medium is bovendien tijdloos. Facebook is gebonden aan de timeline en daardoor juist zeer tijdsgebonden.

Wat heeft Facebook voor op Pinterest?

Je hebt geen Pinterest-vrienden zoals op Facebook. Je hebt wel volgers zoals op Twitter. Pinterest is meer geschikt om je eigen interesses te categoriseren en secundair om die van anderen te bekijken. Het is wel sociaal maar eigenlijk ook weer niet. Het woord ‘netwerk’ leeft op Facebook veel meer dan op Pinterest. Je vertelt niet wat je hebt gedaan vandaag. Je laat zien wat je mooi vindt.

Betekent Pinterest het einde van Facebook?

Het gaat hier waarschijnlijk om een hype. Het zal mij niet verbazen als mensen snel uitgekeken zijn op dit medium. Voor nu is het leuk, hip en nieuw, over een tijdje is het een website met plaatjes die je kunt bekijken. Het medium mist een call-to-action om terug te komen naar de site, zoals Facebook die wel heeft. De comments op een plaatje vormen geen dialoog en het is dus niet noodzakelijk om hiervoor terug te keren naar de website.

Sarah

Geen opmerkingen: