Fodkah!

Een tijd terug bekende ik aan mijn vrouw de Ford Ka eigenlijk best een leuk karretje te vinden. Nimmer werd mijn mannelijkheid zo in twijfel getrokken als na deze terloopse opmerking. Ik mompelde nog wat over goed afgestelde onderstellen, pittige motor en wielen op de hoeken, maar het mocht niet meer baten.

Ford Nederland heeft het blijkbaar ook opgegeven de Ka aan de man te brengen. In de nieuwe Facebook-campagne zet de autofabrikant vol in op vrouwen. Anders kan ik niet verklaren dat je voor Holland’s nieuwste beroepsBN’er Britt Dekker een Ka in roze folie gaat wrappen. In ruil voor dit cadeau moet Britt figureren in een aantal filmpjes op Facebook, die we weer massaal moeten gaan liken zodat… Ja, zodat wat eigenlijk? Zodat vrouwen massaal naar de showroom rennen om een Ka (of zoals Britt hem of haar noemt: Fodkah) te kopen?

Call-to-action

Je kunt zo’n commercial beoordelen op een aantal aspecten: vorm, inhoud, de call-to-action, maar ik kijk ook graag naar hoe deze ene video past in de hele campagne. Ik begin graag meteen maar met dat laatste.

De auto-industrie is gek van sneak-previews. Journalisten krijgen maanden voordat een nieuw model auto uitkomt, een preview te zien van bijvoorbeeld de sierstrip van de linkerachterdeur en al dan niet geënsceneerde spionagebeelden. Ook Ford volgt in de Britt-campagne deze beproefde opzet. Het bedrijf brengt begin van de maand al filmpjes en foto’s van het eindproduct. Prima natuurlijk, maar niet als het nieuwste materiaal weer een sprong terug in de tijd betekent. En we onder de noemer ‘Britt is goed op weg naar haar roze Ford Ka’ zien hoe de standaard Ka wordt getransformeerd. Bouw het dan leuk op. Met een foto van een half gewrapte Ka. Van de gave zwarte velgen. Uhh, zwarte velgen? Waarom heeft Britt’s Ka op de foto’s dan weer zilveren? Het is allemaal net wat te slordig… Vandaar misschien ook het matige succes van de Britt-uitingen tot nu toe. De pakweg 7.800 volgers van Ford Nederland lopen nog niet massaal warm voor de campagne.


Authenticiteit

Stiekem zijn we nu al aangekomen bij de inhoud. Hoe zit het met de authenticiteit, oftewel het toverwoord in social media-campagnes. Nou, wat dat betreft zit het hier wel snor. Britt is gewoon zichzelf; ze is niet op haar mondje gevallen en dat is direct ook wel weer de charme van de commercial.

Ook de autoverkoper voldoet gelukkig aan alle stereotypen: ‘met gouden velgen, hè?’ Dat ze liever spinners (velgen met een tegendraaiende kern) heeft, wordt zorgvuldig omgebogen richting zwarte velgen. Een knap staaltje authentiek acteerwerk. Het past ook wel bij de vorm van de commercial. Het is allemaal wel erg braaf en tuttig. Getuige de begeleidende muziekjes. Niet bepaald focking vet. Je kunt zo’n commercial beoordelen op een aantal aspecten: vorm, inhoud, de call-to-action, maar ik kijk ook graag naar hoe deze ene video past in de hele campagne. Ik begin graag meteen maar met dat laatste.

Rest nog de call-to-action. We kunnen een rit met Britt winnen door een felicitatie achter te laten. Dat lijkt me alleen een aantrekkelijk vooruitzicht voor andere 19-jarige meisjes. En zeker niet voor de doelgroep die zich een gloednieuwe auto kan veroorloven. Vooralsnog lijkt de actie voornamelijk aan te slaan bij mannen van mijn leeftijd. Mannen die zich er blijkbaar nog minder dan ik voor schamen om de Fodkah te liken.

Cas
Twitter: @casheuvelmans

Deze kleurrijke recensie over de reclamecampagne van de nieuwe Ford Ka verscheen eerder op het Nederlands Media Netwerk.

Geen opmerkingen: