Twinterview Deel XV: Socialijs (de eerste social media-ijscoman van Nederland)

Socialijs is de eerste social media-ijscoman van Nederland. Hij gebruikt onder meer Twitter, Facebook en Foursquare om mensen en bedrijven in de regio Utrecht op te roepen een ijsje te kopen. Daarnaast beantwoordt hij online vragen en laat hij regelmatig zijn locatie weten. Marten Schuurman, de ijscoman achter @socialijs, is de vijftiende geïnterviewde in onze serie twinterviews. Deze editie vond plaats op vrijdag 2 maart 2012, live op Twitter vanaf 16.00 uur.

@LVTPR: Jij hebt echt een heel koel vak. Was het ijsjes verkopen via Twitter een uitgewerkt plan of een sprong in het diepe?








@LVTPR: Wat tweet je zoal vanaf je ijscokar? Alleen je locatie of ook aanbiedingen?

“Ik heb drie peilers: locatie, acties en klantcontact. Via Foursquare geef ik mijn locatie door. Daarnaast houd ik regelmatig toffe acties via Twitter en Facebook waarmee je gratis ijsjes kunt winnen. Fan worden op Facebook kan hier: www.facebook.com/socialijs.”

@LVTPR: We zullen hem lik(k)en. Maar wat is je mooiste ervaring tot nog toe?

“Dat zijn er te veel om op te noemen. Als ik iets moet uitlichten dan zijn het de vele zonnige middagen in Park Lepelenburg in Utrecht. Een park vol mensen die genieten van de zon, goed gezelschap, een drankje en een ijsje. Daar geniet ik van.”


@LVTPR: En hoeveel procent van de klanten - schat je - komt er gemiddeld een ijsje kopen door jouw oproep via social media?

“Ik analyseer regelmatig de omzet en social media-activiteiten. Het blijkt dat minimaal twintig procent van de omzet komt door mijn activiteiten op social media.”

@LVTPR: Dat is heel behoorlijk. Heb je ook mindere ervaringen met het twitterende vriesvak?

“Het is wel eens voorgekomen dat er miscommunicatie is ontstaan over de locatie of tijd dat ik ijs ging verkopen. Gelukkig lossen dit soort problemen zichzelf vaak wel weer op.”

@LVTPR: Als het daarbij blijft, valt het mee. Wat doet een zonloze ijscoman trouwens op een dag als deze?

“Zelf ben ik tegenwoordig online marketeer bij Internet Advantage. Ik heb er verder voor gezorgd dat Socialijs ook komende zomer blijft bestaan. De Stadsbrug neemt het concept komende maanden in franchise. Zij zorgen ervoor dat Utrecht blijft voorzien van ijs – ook via dit account.”

@LVTPR: Dan smelt je kar in ieder geval niet als sneeuw voor de zon. Tot slot: wat is jouw favoriete ijssmaak eigenlijk?

“Op een mooie dag eet ik graag een raketje. Maar niet te vaak. Zoals Tony Montana zei: ‘Don’t get high on your own supply'.”

@LVTPR: Hopelijk gaat Socialijs komende maanden ook als een raket. Wij glijden zo het weekend in. Bedankt voor je medewerking!

Dit is het vijftiende in een serie LVTPR-twinterviews. Een kort gesprekje met iemand uit de wereld van communicatie, pr, pers, media of journalistiek, gehouden via Twitter. LVTPR (@lvtpr) stelt de vragen. De geïnterviewde antwoordt via zijn of haar persoonlijke account. Het LVTPR-twinterview vindt elke vrijdagmiddag om/rond 16.00 uur plaats. Ook meedoen? Stuur gerust een mailtje aan social@lvtpr.nl.

Geen opmerkingen: