Directe communicatie in de mix

Veel bedrijven zetten social media in voor directe communicatie naar hun doelgroepen. En vaak met succes. Talrijke referentieverhalen tonen aan hoe een slimme inzet van de juiste sociale kanalen leidt tot interactie met de doelgroep. Relevantie en een persoonlijke benadering blijken hierin de toverwoorden. Interactie het hoogst haalbare doel.

Terecht krijgen social media-kanalen een steeds grotere rol in de totale communicatiemix. Marketing- en communicatiemanagers zijn koortsachtig op zoek naar best practices om van te leren. En budgetten die eerder in de koelkast bleven staan, komen voor social media wel uit de kast. Met juichende toestemming van de directie. Het verbaast dan ook niet dat andere middelen en kanalen uit de communicatiemix regelmatig onderbelicht blijven. En dat is wat mij betreft niet altijd terecht.

Relevant en persoonlijk
Het lawaai rondom social media, lijkt de aandacht voor ‘traditionele communicatiemiddelen’ te overstemmen. En dat is jammer. Neem nou het deelnemen aan een beurs. Is een specifieke beurs populair onder je doelgroep? Dan zit het met relevantie alvast goed. Pak het vervolgens zo aan: zorg voor gemotiveerde mensen op de stand, bied interessante informatie die aansluit bij het thema van de beurs en bedenk persoonlijke follow-up-mogelijkheden. En voilà: relevanter en persoonlijker kan het bijna niet!

In gesprek met je doelgroep
Onlangs mocht ik dit zelf weer eens ervaren. Voor de regionale destinatiemarketingcampagne ‘Uit in de Heuvelrug’ stond ik op de Fiets&Wandelbeurs in de RAI. We boden informatie over wandel- en fietsroutes, wandel- en fietsarrangementen en het nationaal park Utrechtse Heuvelrug. Op onze stand ontvingen we een continue stroom van geïnteresseerde bezoekers. Zij wisselden de leukste verhalen uit over deze prachtige regio in Nederland. Een aantal bezoekers werd ter plekke ambassadeur door op de stand enthousiaste verhalen te vertellen aan geïnteresseerde medebezoekers. En zo ontstond er relevantie, persoonlijk contact en… een levendige dialoog.

Crossmediaal
Om een beursdeelname echt effectief te maken, dient het echter geen stand-alone activiteit te zijn. Zorg dat het onderdeel is van een crossmediale campagne. Zo behaal je een optimaal resultaat. In dit geval ondersteunden wij de beursdeelname met een banneractie op relevante websites, content op onze website en een follow-up in de vorm van een digitale nieuwsbrief. En we zetten social media in. Want een gedegen crossmediale campagne kan uiteraard niet meer zonder.

Annemiek Heuvelmans-Driessen

Geen opmerkingen: