Hoe minder volgers, hoe beter

Wie veel volgers heeft, wordt per definitie gaaf gevonden. Maar hoe gaaf is het om een grote schare online volgers te hebben? …Ligt er maar net aan wat je doelstelling is.

Relativeren is iets wat mensen vaker moeten doen. In de waan van de dag moet alles groter, beter, hoger en sneller. In social media-land is dit niet anders. En als je iets langer stilstaat bij je doelstellingen, kun je jezelf de vraag stellen of je daadwerkelijk wilt dat je door legio mensen en bedrijven gevolgd, geliked of ge-respect wordt. Een perfect functionerend webcare-kanaal hoeft helemaal geen volgers te hebben. Sterker nog, als er geen klachten zijn, is dat alleen maar mooi.

Ga voor de juiste volgers

Wil je een product aan de man brengen dan is het bijna altijd zo dat daar een specifieke doelgroep voor is, en daar moet je dan ook zijn. Niet bij duizenden anderen die je product niet willen aanschaffen of nodig hebben. Je ziet vaak dat bedrijven proberen meer volgers te krijgen door iets te verloten. Bedenk dan van te voren wel wat je verloot. Want als je zelf autobanden verkoopt, maar je verloot een iPad, dan is de kans groot dat je nieuwe volgers niets hebben met jouw autobanden, maar puur gingen voor die Apple-tablet. Van je doelgroep een volggroep maken, dat is dus de kern. Van push naar pull – dat wil je eigenlijk bereiken. En dit moet je meenemen in je communicatiestrategie, in de breedste zin.

Benut je mogelijkheden

Dan is er ook nog een groot verschil of je je op een B2C- of B2B-markt begeeft. In beide gevallen wil je contact met de doelgroep. Een succesvol B2C-bedrijf als Coca-Cola kan alleen nooit met al zijn fans een persoonlijke dialoog aangaan. Je ziet dan ook dat ze op kleine schaal hun visie in de praktijk brengen, hiervan een reportage maken en die vervolgens op grote schaal delen. Zie bijvoorbeeld hun reportage over de 'Friendship Machine'. Coca-Cola deelt hier de persoonlijke ervaring van een kleine groep met de rest van de fans.

Bij B2B is social media een ideale netwerk-tool. Als je hier de juiste volggroep hebt verzameld: beslissers en adviseurs van beslissers, hoeven dit er niet heel veel te zijn. Het voordeel van een kleine groep is de persoonlijke aandacht die je kan geven. Nodig ze bijvoorbeeld allemaal uit voor een event. Hier kun je de virtuele relatie face-to-face uitdiepen. En zo, hopelijk, je omzet verhogen.

Meer is, zoals wel vaker in het leven, niet altijd beter. Kwaliteit gaat ook hier boven kwantiteit. Clichés zijn, en dat is een cliché, gewoon vaak waar.

Marnix
Twitter: verbal_kint

Geen opmerkingen: