Twinterview Deel XIV: Hermannus Stegeman (onafhankelijke horeca- & hospitalityadviseur)

Hermannus Stegeman is een onafhankelijk horeca- en hospitalityadviseur. Ook is hij voormalig eigenaar van Café Hofman en Brasserie Borgesius, beide in Utrecht. Hij is onder meer expert op het gebied van social media in de horeca en twittert via @hermannus. In dit veertiende LVTPR-twinterview meer over hoe dit is in te zetten in de gastvrije sector. Deze editie vond plaats op vrijdag 24 februari 2012, live op Twitter vanaf 16.00 uur.

@LVTPR: Ons gevoel zegt dat er niet veel horeca zijn social media goed inzetten. Is dit zo en hoe kan dit volgens jou?







“Maar inmiddels zijn er al veel meer ondernemers actief. En nog heel goed ook.”

@LVTPR: Lijkt me een goed teken. Kun je uitleggen wat jouw aanpak precies inhoudt en wat deze uniek maakt ten opzichte van andere horeca-uitbaters?

“Als we het alleen even over Twitter hebben, is elke Twitteraar in feite uniek. Daarin verschil ik dus niet veel van anderen. Het belangrijkste is volgens mij dat je goed kunt luisteren. Daarnaast moeten horecaondernemers het dicht bij zichzelf houden. Oftewel: tweet over je passie. Dat komt het beste over. En vooral niet te graag willen zenden. Zoals je normaal een fijn gesprek aangaat, zo moet je eigenlijk ook binnen de social media zijn: hartelijk en echt.”

@LVTPR: Heb je een voorbeeld van een succesvolle social media-inzet in een van je cafés?

“Dat zijn er eigenlijk te veel om op te noemen. Omdat social media draait om persoonlijk contact, boek je vooral veel kleine successen. Deze maken samen een groot succesverhaal. Voor mij persoonlijk is er echter wel een mooi voorbeeld. Ik had eens ruim honderd twitterende wielrenners in huis, tegelijkertijd. Zij twitterden een jaar later nóg over de fantastische dag die ze bij mij hadden. En daar ligt gelijk de kracht van social media: goede ervaringen worden blijvend gedeeld. Dat is je allerbeste promotie.”

@LVTPR: En hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Via Twitter of Foursquare bijvoorbeeld?

“De basis lag in goed luisteren. Waar ligt voor hen de behoefte? Deze groep zocht via Twitter bijvoorbeeld een geschikte locatie in Utrecht. Zo vonden wij hen en zij ons.”

@LVTPR: Wat is de grootste uitdaging als je een social media-aanpak continu wilt doorvoeren in de horeca?

“Dat is je mensen overtuigen van het nut en de toegevoegde waarde van social media. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen ze er vanzelf mee aan de slag gaan. Het moet een natuurlijk onderdeel zijn van je bedrijf. En dat geldt nog sterker voor de horeca, omdat je medewerkers het gezicht van je zaak zijn, zowel in het echt als online. Het draait ook hier om persoonlijk contact.”

@LVTPR: Met het weekend voor de deur, vragen wij ons af in welk café je dit weekend een drankje gaat doen? En waarom daar?

“Poeh, op zaterdag ga ik voor speciaalbiertjes in Café Hofman en de Dikke Dries (beide Utrecht). Zondag ben ik denk ik te vinden bij Arrow Jazz in Café Hofman. Ik voel me daar thuis, omdat de beleving en het gevoel goed zijn.”

Dit is het veertiende in een serie LVTPR-twinterviews. Een kort gesprekje met iemand uit de wereld van communicatie, pr, pers, media of journalistiek, gehouden via Twitter. LVTPR (@lvtpr) stelt de vragen. De geïnterviewde antwoordt via zijn of haar persoonlijke account. Het LVTPR-twinterview vindt elke vrijdagmiddag om/rond 16.00 uur plaats. Ook meedoen? Stuur gerust een mailtje aan social@lvtpr.nl.

Geen opmerkingen: