Twinterview Deel XI: Vincent van Amerongen (DigitaalGids – Consumentenbond)

Vincent van Amerongen is hoofdredacteur van de DigitaalGids, een tijdschrift van de Consumentenbond over allerlei computergerelateerde zaken. In dit elfde LVTPR-twinterview meer over de toegevoegde waarde van dit blad en hoe de DigitaalGids inspeelt op de laatste trends. Deze editie vond plaats op vrijdag 27 januari 2012, live op Twitter vanaf 16.00 uur.

@LVTPR: Als hoofdredacteur van de DigitaalGids, heb je waarschijnlijk ook een persoonlijke voorkeur: Apple of Windows?


@LVTPR: Is het vanuit dat oogpunt moeilijk om kritisch te zijn op Apple-producten in de gids?

“Dat valt mee. We volgen Apple ook kritisch en plaatsen bijvoorbeeld stukken over hun bemoeizucht en Apple Care. Over dat laatste krijgen we regelmatig klachten.”

@LVTPR: Helder. Kun je – voor diegenen die onbekend zijn met dit blad – kort uitleggen waar de DigitaalGids precies voor staat?

“Wat veel mensen denken - en begrijpelijk gezien de naam - is dat het de digitale versie is van de Consumentengids. Wij maken echter gewoon een blad dat zes keer per jaar verschijnt. De Digitaalgids staat vol met tests en praktische tips en trucs voor de actieve computerhobbyist.”

@LVTPR: Maar daar zijn er meer van. Hoe onderscheiden jullie je dan van die vele andere computerbladen?

“Ten eerste: het is een Consumentenbond-blad. Daarom zijn we reclamevrij en bieden we onafhankelijke en betrouwbare tests. Daarnaast zijn we hét blad voor de computerhobbyist, die niet alles van techniek wil weten. Dat wil ook zeggen: geen technisch jargon.”

@LVTPR: Maar wanneer is een onderwerp dan interessant voor de DigitaalGids-lezers?

“Onderwerpen moeten een breed publiek aanspreken (niet te niche) en praktisch nut hebben. Laptops testen we bijvoorbeeld wel, videokaarten niet.”

@LVTPR: Zie je in de onderwerpkeuze bepaalde trends? Oftewel, in hoeverre zie je nu andere onderwerpen?

“Natuurlijk. Toen we met de DigitaalGids begonnen in 2001, had je een pc en een 56k-modem. Toen kwam wifi. Nu is mobiel in opkomst: smartphones, tablets. Dat zie je ook terug in onze onderwerpen.”

@LVTPR: Spelen jullie daar verder nog op in? Hebben jullie bijvoorbeeld een app? En zo ja, wat doet deze?

“Sinds november 2011 heeft de Consumentenbond de Beste Koop-app. Daarmee hebben gebruikers alle testscores van producten op zak. Zo kun je in de winkel snel de beste koop zoeken.”

@LVTPR: Kunnen we deze app ergens downloaden?

“Via onze website. Of direct uit de App Store van Apple. Voor Android is een versie in de maak.”

Dit is het elfde in een serie LVTPR-twinterviews. Een kort gesprekje met iemand uit de wereld van communicatie, pr, pers, media of journalistiek, gehouden via Twitter. LVTPR (@lvtpr) stelt de vragen. De geïnterviewde antwoordt via zijn of haar persoonlijke account. Het LVTPR-twinterview vindt elke vrijdagmiddag om/rond 16.00 uur plaats. Ook meedoen? Stuur gerust een mailtje aan social@lvtpr.nl.

Geen opmerkingen: