Wat iedereen kan leren van Britt Dekker: drie f*cking vette tips

Britt Dekker is misschien wel dé persoon van 2011. De platinablonde tiener dook voor het eerst op in ‘Take me Out’ en veroverde daar met haar licht naïeve opmerkingen de harten van het Nederlandse publiek. Wat volgde was de hoofdprijs in ‘Echte meisjes in de jungle’ en vele hilarische optredens in ‘De wereld draait door’. De flapuit verscheen zelfs geheel naakt als ‘klap-uit’ in de Playboy. So what, zul je misschien denken. Dat is niet helemaal waar. Iedereen kan wel degelijk iets van haar leren. Daarom drie tips van Brittje. Voor ons.

1 | Wees niet bang
Het valt niet te ontkennen: Britt is helemaal zichzelf. Geen opsmuk, tierelantijntjes of dubbele belangen. Of zoals ze het zelf zegt: “Als ik bijvoorbeeld een politicus was, zou ik moeten denken: ik moet dit zeggen en dat uitstralen. Doodvermoeiend lijkt me dat.” Britt wil gewoon lekker kletsen.

En Nederland vindt dat eigenlijk best leuk. Alles wat ze zegt, komt recht uit het hart. Hierdoor is er niet of nauwelijks doorheen te prikken , hoe hard je ook drukt. Zelfs als ze denkt dat Nelson Mandela een bekende Surinamer is. Misschien is dat wel wat we van haar kunnen leren: spreek uit het hart. Dat maakt je pas echt authentiek. Maarrr… denk wel na over wat je zegt. Op dat punt kan onze Britt nog wel wat van ons leren.

2 | Draag overal dezelfde boodschap uit
Britt was in 2011 overal. Op televisie, internet, in bladen en zelfs in ‘kwaliteitskranten’ zagen we haar vrolijke gezicht. En bewust of onbewust kreeg ze overal dezelfde boodschap voor het voetlicht: “Ik heb geen talent.” Een beetje zelfspot kan tenslotte geen kwaad. Doordat onze blonde Britt dit overal roept, beklijft haar boodschap op den duur bij steeds meer mensen. En is dat niet precies wat een bedrijf ook wil bereiken met public relations? Ja toch? Dan is die Britt misschien toch slimmer dan wij met zijn allen denken…

3 | Zorg voor een goede oneliner
Omdat we overspoeld worden met boodschappen, meningen en nieuws, is het zaak om een eenvoudige, goed te onthouden slogan te hebben. Iets wat Britt uitermate goed heeft begrepen. Van haar ‘f*cking vet’ maakte ze zelfs een top 50-hit. En wat je ook van dit nummer vindt, de associatie is wel gelegd. Precies datgene wat wij ook zouden moeten doen. Via een krachtige slogan of oneliner zorg je ervoor dat mensen weten wie je bent en waar ze je moeten plaatsen. Gebruik jouw slogan overal en altijd: op je website, blog, social media, in advertenties en meer. Hem verwerken in een dansplaat is overigens geen must.

Resultaat
Britt Dekker was in 2011 in Nederland de meest gezochte persoon op Google. Daarnaast tekende ze onlangs een contract bij RTL om nog een aantal programma’s te maken. Neem van mij aan, we zijn voorlopig nog niet van haar af. En dat is voor ons blijkbaar heel leerzaam.

Michel

Geen opmerkingen: