Stilstand is vooruitgang

LVTPR werkt sinds enige tijd voor TomTom. Op uitnodiging van het bedrijf toog ik dan ook onlangs naar het hoofdkantoor in Amsterdam. Op de derde etage ligt hier het hart van alle binnenkomende verkeersinformatie. Ik ben daar volledig ondergedompeld in de High Definition Traffic-informatie. Een live verkeersinformatiesysteem waarmee TomTom op elk moment van de dag en overal ter wereld kan zien hoe druk het is op de wegen. De rondleiding die ik daar kreeg was zeer verhelderend. Het kan bij elk bedrijf voor betere pr-resultaten zorgen. Ik zal uitleggen waarom.

De hoeveelheid verkeersinformatie die TomTom verzamelt, is enorm. Op grote schermen krijgt het bedrijf elke twee minuten een update van de drukte op alle wegen ter wereld; van snelwegen in Nederland tot de binnenweggetjes in Spanje. Waar alle andere partijen in de file-informatiemarkt gebruikmaken van ingebouwde lussen in snelwegen en menselijke waarnemingen, gaat TomTom veel verder. Zo sturen alle TomTom-navigatiesystemen met een simkaart aan boord anoniem elke twee minuten een statusupdate over hun positie en snelheid naar de servers van TomTom.

Daarnaast komt de geanonimiseerde locatie van duizenden Vodafone-telefoons continu binnen bij het centrum. TomTom herkent automatisch of een telefoon zich op een autoweg bevindt en ziet daardoor waar het druk is en waar niet. Ook niet verbonden navigatiesystemen geven anoniem historische data – in een later stadium – door. Al deze data is direct en live beschikbaar voor de TomTom-gebruiker. Automobilisten weten zo op elk moment waar de file staat, hoe ze het beste kunnen rijden en of ze files eventueel kunnen vermijden via een alternatieve route.

Pr is net pingpong
Het is fascinerend om te zien hoe al deze data zich ontwikkelt tot bruikbare file-informatie voor alle TomTom-diensten. Na de heldere uitleg zag ik het ineens allemaal voor me: de brei aan wegen veranderde in een begrijpelijke patronen. Techniek werd communicatie. De pr-mogelijkheden schoten door mijn hoofd als pingpongballen uit een vrachtwagen. Kortom: het was allemaal heel logisch!

De praktijkuitleg van TomTom heeft me enorm veel opgeleverd. Een abstract product is voor mij tot leven gekomen. Ik geloof dan nu ook echt in de kracht van TomTom HD Traffic. En dat biedt voordelen voor mijn pr-werk. Mijn pitches zijn zowel op papier als aan de telefoon overtuigender. Ik signaleer sneller relevant nieuws en kan journalisten beter informeren. Het maakt me simpelweg een betere pr-consultant.

Voor bedrijven die samenwerken met een pr-bureau raad ik absoluut aan om ook af en toe eens een dergelijke tijdsinvestering te doen. Uiteindelijk verbeter je er ook je eigen communicatie mee.

Marije

Bekijk het eerste persbericht dat we op basis van de TomTom HD Traffic informatie hebben opgesteld.

Geen opmerkingen: