Succesvolle en openhartige ICT’ers

Onlangs maakte netwerkorganisatie Skillcity de winnaar van de Skillcity Snelle groeier Award 2011 bekend, een prijs voor het snelst groeiende ICT-bedrijf in de regio Midden-Nederland. Voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaars, mocht ik de vier bedrijven interviewen voor een kort artikel op de website van Skillcity. De opdracht was om niet al te diep in te gaan op de technologie van deze bedrijven, maar meer een human interest-verhaal te maken. Er zijn vier bedrijven geïnterviewd: winnaar Clansman, online marketingbureau uit Utrecht (met een omzetgroei van maar liefst 2.269 procent over de afgelopen vijf jaar), nummer twee Forcare uit Zeist, en Eurofiber uit Maarssen en Enrise uit Amersfoort met een gedeelde derde plaats.

Hoe spectaculair de groeicijfers van de vier winnaars ook zijn, het blijven cijfers. Wij wilden weten wat er achter zit. Het gaat tenslotte om bedrijven waar mensen zich elke dag weer volledig voor inzetten. Wat doen de groeicijfers met deze mensen en met het management? En kunnen andere ondernemers nog iets leren van de successen en fouten van deze bedrijven?

Passie
Het leverde mooie inkijkjes op in de keuken van extreem succesvolle ICT-bedrijven. Mooi, omdat deze ondernemers zich kwetsbaar en openhartig durfden op te stellen. Zo zei Bart Oskam van Eurofiber: “Snel groeien zonder groeipijnen bestaat niet”. En Clansman-directeur Jeroen Ligthart bekende “Minder groei is ook goed, als ik maar plezier blijf houden in mijn werk". Waarmee meteen duidelijk werd dat geld meestal niet de drijfveer is van succesvolle ondernemers. Passie voor hun vak en business wel.

Ben

Bekijk hier het resultaat van de interviews.

Geen opmerkingen: