Pitchen voor tv

Klanten proactief en op een positieve manier in een nieuwsitem op tv krijgen; het is en blijft een grote uitdaging voor een pr-professional. Een nieuwsprogramma is meer dan elk ander medium gebonden aan de actualiteit. Deze programma’s hebben een beperkte zendtijd en gaan dus selectief om met de onderwerpen die hen worden aangereikt. Daarom benaderen we RTV vaak ruim van tevoren om een item eventueel vast in te plannen. Dat het andersom soms beter werkt - juist op zeer korte termijn media benaderen - bewezen we onlangs bij LVTPR.


Een klant van ons (NedTrain) kreeg toevallig een pr-kans aangereikt toen een jonge monteur in opleiding een interview aan de Volkskrant gaf. Hierin gaf hij aan dat hij wel eens een dagje de directeur van het bedrijf wilde zijn. Dat was eenvoudig te regelen. Aan ons de vraag of we hiervoor niet wat tv-aandacht konden creĆ«ren. Een lobby via telefoon en mail bood ons uiteindelijk een kans bij ‘Hart van Nederland’ van SBS6. Het contact was goed. Zo kon het gebeuren dat we op maandag voor het eerst contact hadden en het item op dinsdagavond al is uitgezonden.

Redenen voor succes

Waarom is het normaal gesproken zo lastig? En waarom was dit relatief snel rond? Ik denk dat we deze keer een beetje het geluk aan onze kant hadden. Er waren geen al te grote nieuwsfeiten (zoals rampen). Daarnaast was onze timing precies goed, was het bericht gericht op de juiste doelgroep en zorgde de ‘human interest’-insteek ervoor dat het goed paste bij een programma als Hart van Nederland.

In dit geval werkte kort van tevoren bellen juist goed. Nieuwsprogramma’s bepalen laat van tevoren wat er in het programma komt. Nu zaten we er kort op en was door de redactie al goed in te schatten of er ruimte voor was. Zo kon het gebeuren dat alles binnen 36 uur was afgerond. Het verhaal sloot daarnaast aan bij de kijkers van het programma. Een jonge ROC-leerling die al werkend het vak leert, dat past precies bij de beleving van de Hart van Nederland-kijker.

Veel mensen zouden wel eens directeur willen zijn, maar wie krijgt hiervoor nu echt de kans? De NedTrain-directeur zag er de humor wel van in. Hij zette graag een enthousiaste werknemer in het zonnetje. Dit verhaal staat zo dan ook dicht bij de mens. Buiten het wat ‘zwaardere’ nieuws van Hart van Nederland, biedt het programma ook ruimte voor een luchtiger verhaal als dit.


Hanneke

Geen opmerkingen: