What’s in a name?

Advertenties en marketinguitingen over mode, verzorgingsproducten en sieraden waren tot in de jaren zeventig vooral gericht op vrouwen. Merken hebben echter ook de man ontdekt als consument die hard werkt aan zijn uiterlijk en daar ook geld aan besteedt. Nu ben ik een man, en ook nog een die best houdt van mooie kleding en accessoires. Daarnaast bezoek ik regelmatig de sportschool. En ja, ook ik gebruik een dagcrème. Durf ik best voor uit te komen. Tot zover pas ik in een dankbare doelgroep voor uiteenlopende marketinguitingen op dit vlak.

Waar ik me echter aan stoor is hokjesdenken en het feit dat (vaak zelfbenoemde) trendwatchers een etiket willen plakken op ‘de man’. Zo las ik vandaag over het nieuwe type voor 2011 – daar komt ie – de heteropolitan. Dit type is mannelijk, maar verzorgt zichzelf goed. Hij kan koken, houdt van voetbal (nuance: niet overdreven fanatiek) en heeft de juiste balans gevonden tussen werk, uitgaan, persoonlijke verzorging en het familieleven.

De heteropolitan is de opvolger van de übersexual, een mannelijke en zelfverzekerde man, die zich niet richt op zichzelf maar op de buitenwereld. Hij heeft interesse in politiek en business en houdt van kwaliteitsproducten. Dit type volgde weer op de welbekende metrosexueel: een man die in contact is met zijn vrouwelijke kanten en emotioneel durft te zijn. De metrosexueel was een reactie op de sterke vrouwen in het zogenaamde ‘Sex and the City’-tijdperk. En zou zelfs make-up dragen…

Welk type man ook ‘in’ is, toevallig houden ze allemaal van consumeren. Koren op de molen voor adverteerders en marketeers. Net als vrouwen zijn mannen echter ook niet in hokjes te plaatsen. Laat staan dat de man elk jaar verandert. Hooguit heeft hij nieuwe behoeften en brengen ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van technologie, nieuwe mogelijkheden met zich mee. Wat dat betreft zijn er voldoende kansen voor marketeers om in te spelen op de tijdsgeest. De ultieme vorm van reclame, want niet het product, maar de behoeften zijn nieuw. En het invullen van die behoeften kan kansen creëren voor een merk. Maar laten we niet ieder jaar proberen de man opnieuw te definiëren. Tenzij er binnenkort het type ‘zelfofiel’ de kop opsteekt, oftewel de man die zichzelf is.

Toon

Geen opmerkingen: