De nieuwe bescheidenheid


Zo hard en zo vaak mogelijk schreeuwen hoe goed je bedrijf is? Niet meer doen, dat is zo 2009! Fluisteren is het nieuwe schreeuwen. Vandaar dat steeds meer bedrijven hun naam schrijven met een onderkast (kleine letter). Ik doel hiermee niet op bedrijven die het elektronische of individuele van hun product of dienst willen benadrukken, zoals e-Darling, iRobot en iPod. Ik heb het over bedrijven als transavia.com, nationale nederlanden en alex. Of verzekeraar FORTIS dat eerst Fortis werd en nu ageas. Heel ingetogen.

Een kleine irritatie van een tekstschrijver is dat in Microsoft Word ‘zinnen met een hoofdletter beginnen’ standaard aan staat. Dus als je een zin begint met een van bovenstaande bedrijfsnamen, dan maakt Word daar automatisch een hoofdletter van. Niet alleen irritant, een fout ligt op de loer. Nu is deze autocorrectie in MS Word redelijk makkelijk uit te zetten, alleen doe je dat niet zo snel voor één woord of zin.

De vraag is ook of je deze autocorrectie wel uit moet zetten, want maar weinig bedrijven gebruiken hun nieuw gespelde bedrijfsnaam consequent met een onderkast. Zo biedt nationale nederlanden een NN Prestatie Pensioen aan (let ook op het spatiegebruik). Helemaal verwarrend is dat sommige bedrijven hun merknaam aan het begin van een zin wel met een hoofdletter schrijven en andere juist niet. transavia.com doet dat consequent, alex niet, zoals blijkt uit deze zin: ‘Alex is een platte en informele organisatie waar ondernemerschap hoog in het vaandel staat’. Ook de producten van alex zijn met een hoofdletter, zoals Alex Zelf Beleggen en Alex Vermogensbeheer. Of neem ageas, dat een nieuw logo heeft met een onderkast en op de homepage zegt ‘Welcome (?) op de site van Ageas’ en overigens overal op de site de onderkast niet laat terugkomen.

Volgens sommige deskundigen zit er een pr-gedachte achter deze bescheidenheidstrend. Bij een krimpende economie past een gekrompen beginletter. Waarschijnlijker heeft de mode onder typografen om hoofdletters in de ban te doen nu het bedrijfsleven bereikt. Er is niks mis mee om met de tijdgeest mee te gaan, maar dan wel graag consequent. Anders ga ik bijna verlangen naar een schreeuwerige bedrijfsnaam als ABN AMRO.

Ben

Geen opmerkingen: