Panda Mien uit Dierentuin Irene

Mijn neefje van vier luisterde aandachtig naar het nieuws op de autoradio. “Is panda Mien ontsnapt?” vroeg hij en keek me hierbij angstig aan. Ik vond het in eerste instantie een rare vraag, maar na even denken, dacht ik te weten waar hij op doelde. Op de radio vertelde de nieuwslezer dat er een Pandemie was uitgebroken, niet Panda Mien. Mijn neefje ging door. “Ja, want die heb ik gezien laatst in dierentuin Irene.” Althans, dat verstond ik. Zijn vader zei hierop: “Hij bedoelt de dierentuin in Rhenen.

Communiceren met een kind van vier blijkt dus lastiger dan gedacht. De gedachtenwereld van een vierjarige wijkt uiteraard (en hopelijk) af van die van mij. Maar goed, hoe komt het dat iemand hoort wat hij hoort? In ons werk heb je dagelijks te maken met doelgroepen. De grootste fout die je kunt maken, is in de waan van de dag communiceren, zonder dat je goed hebt nagedacht over wie je wilt bereiken. En, nog belangrijker, wat jij wilt dat die doelgroep precies van jouw boodschap oppikt. Dit zijn de meest essentiële onderdelen van pr. Uiteraard ben je hier elke dag mee bezig, maar misschien niet altijd even bewust. Ik ben blij dat mijn neefje me weer even op het belang van doelgroepdenken wees. Ik heb nu, dankzij hem een post-it op m’n beeldscherm met daarop Panda Mien, mijn nieuwe symbool voor doelgroepen.

Els

Geen opmerkingen: