Online reputatiemanagment = relatiemanagement

“Bloggers zijn ook maar gewoon mensen”. Dat vermoeden had ik al, maar tijdens de bijeenkomst ‘online reputatiemanagment’ van communicatievereniging Logeion werd dit vermoeden maar weer eens bevestigd. “Het draait allemaal om de relatie, om het menselijke contact”, aldus Rene Jansen van Winkwaves.com. Rene heeft een aanstelling aan de UVA en aan een universiteit in Maleisië. Hoe die laatste markante aanstelling op zijn pad is gekomen werd helaas niet duidelijk. Wat wel duidelijk werd is dat online reputatiemanagement primair gaat over het goed managen van relaties. En dat doe je door in gesprek te blijven met je stakeholders. Want het oude communicatiemodel van zender naar ontvanger geldt al lang niet meer. Ook het dialoogmodel is achterhaald. Waar het nu in een ‘2.0-wereld’ om draait is dat stakeholders met elkaar in contact treden. En niet om alleen maar over het weer te praten, maar ook over merken en bedrijven.

Zoals Ronald van der Aart van UPC stelt: “Web 2.0 = PR 3.0” oftewel “de tirannie van de transparantie”. Want het delen van informatie met elkaar heeft dankzij het interactieve internet een vlucht genomen. Stakeholders delen informatie. Hele discussies worden er misschien wel op het internet gevoerd over uw merk. En dan? “Gesprekspartner worden” stelt Rene Jansen. “het is nu zaak de conversatie te faciliteren in plaats van deze proberen te controleren”. Dat kan zelfs zover gaan dat je een eigen blog gaat bouwen rondom een centraal thema waarin jouw stakeholders zich thuisvoelen. Want een online platform heeft een thema nodig, waarover jouw stakeholders willen praten. En daar kun je dan de conversatie aangaan. Met bloggende stakeholders. Want ja, ook stakeholders zijn maar gewoon mensen.

Annemiek

Geen opmerkingen: