Persbericht van de dag

Dagblad De Pers neemt in zijn rubriek Retour Afzender berichten op die via e-mail binnenkomen. Sinds kort is er ook ruimte voor persberichten. Voorwaarde is dat ze tenenkrommend, onbegrijpelijk of hilarisch zijn. Ik vrees dat De Pers deze rubriek probleemloos zal kunnen vullen. Dankzij e-mail is er geen enkele drempel meer om een persbericht te maken en te versturen. Redacties van kranten, bladen en andere media worden dan ook overstelpt met berichten, die net zo snel weg te klikken zijn als ze zijn verstuurd. Overigens betekent dat niet langer per definitie dat alle moeite van een organisatie voor niets is. Er zijn altijd nog websites die ieder bericht (al dan niet gratis) plaatsen en er is altijd de eigen website. Afhankelijk van de inhoud zal het dan ook niet lang duren voordat het bericht in de zoekmachines opgenomen is.

Maar het moet niet leuk zijn om je bericht terug te vinden in De Pers of in een van die andere grappige of grappig bedoelde rubrieken waar het niet voor gemaakt is. Het bericht dat ik in de gratis krant tegenkwam was inderdaad tenenkrommend, onbegrijpelijk en hilarisch. Maar dat kwam door de gekozen vorm en niet door de inhoud. Een bedrijf wilde laten weten dat het door een gerenommeerd onderzoeksbureau als zeer goed was beoordeeld. Dat leent zich prima voor een persbericht. Maar verstuur dan niet een rammelende en moeizame vertaling van een Engels persbericht met veel te lange zinnen en bloedeloos jargon. Maak een lokale Nederlandse versie die kort en bondig vertelt wat er aan de hand is. Het verkleint de kans op ongezien wegklikken door een journalist en is voor De Pers in ieder geval niet interessant voor de rubriek Persbericht van de Dag.

Klaas

Geen opmerkingen: