Blijf verrassen!

Zondag was het mooi weer en ben ik even Utrecht ingegaan. Daarbij stuitte ik op een groep mensen die wat op straat leek te hangen. Wat bleek..? De supermarkt in de Twijnstraat is weer open op zondag. En wel van 16.00 tot 21.00 u. Het was inderdaad 15.50 u. en blijkbaar doen mensen graag boodschappen op zondag. Of misschien was er een speciale actie die mij was ontgaan. Hoe dan ook, mensen staan blijkbaar in de rij voor een supermarkt die op zondag open is!

Ik hou er wel van, m’n boodschappen kunnen doen op zondag. Het haalt de druk van de zaterdag af om alles geregeld te moeten hebben. Lekker ontspannen leuke dingen doen, die alleen op zaterdag kunnen en dan je zondag aan de boodschappen besteden. Ik vind het een mooie, servicegerichte oplossing. Zeker in de hectiek van de huidige maatschappij. Toen ik voorheen in BraziliĆ« woonde, hadden we supermarkten die 24 uur per dag open waren. Ideaal met de onregelmatige baan die ik daar had. Als ik wel eens laat had gewerkt en rond 02.00 u. naar de supermarkt ging, dan trof ik er altijd mensen en dat verbaasde me nooit. Laatst hoorde ik van een klant dat ze een abonnement heeft op een sportschool die 24 uur per dag open is. Volgens haar sporten er ook mensen ’s nachts om 04.00 u. Ik vond dat heel erg wonderlijk!

Ik was verrast met die openingstijden van de sportschool. Maar de openingstijden van de supermarkt vind ik wel heel gewoon. Heb jarenlang zelfs gebaald dat ze (te) vroeg dichtgaan in het weekend en ’s avonds. Maar anderzijds… alleen van mijn eigen gedrag en patroon uitgaan, is juist hetgeen dat we onze klanten niet aanraden. Denk niet dat Nederlanders niet sporten of boodschappen doen ’s nachts omdat je het zelf niet doet… Het is de truc om steeds om je heen kijken en de mogelijkheden met je bedrijf onderzoeken. Er zijn genoeg latente behoefte bij mensen aanwezig, het is de uitdaging die te ontdekken en daar met je product of service op in te spelen. Het zijn de nuances die het verschil kunnen maken. Laat je verrassen, elke dag weer, dan komen de beste ideeĆ«n naar boven!

Stella

PS Toch vroeg ik me vandaag nog even af: Levert dat nou meer omzet op, of verschuift de omzet van een doordeweekse dag naar de zondag? Google deed z’n werk en ik stuitte op een GFK onderzoek. Het blijkt dat de helft van de stijging van de verkoop op zondag nieuwe omzet is. Mooi toch! Het voorziet in een behoefte en levert ook de onderscheidende ondernemer geld op.

Geen opmerkingen: