Bloggers

Het gaat op de bekende fora en sites regelmatig over hoe bedrijven en PR-bureaus bloggers serieus moeten nemen. En natuurlijk hoe bedrijven het daarbij laten afweten of juist uitstekend doen. Nou is het voor mij als PR-medewerker wel interessant om die discussie te volgen. Daarnaast kun je er een hoop van leren.

Bloggers en PR-mensen die van elkaar leren: het is een proces waar we allemaal in groeien. Bloggers die PR-mensen terechtwijzen op ethiek en andersom. Trial and error dus. En om met de successen te beginnen: Johan de Groot, met zijn uitstekende AVblog over hifi en video. Zijn kennis wordt gerespecteerd door een klant van me: Sonos. Om zijn kwaliteiten nodigen we hem uit voor ontbijtsessies, productintroducties, product reviews etc. Vinden we heel gewoon. We waarderen zijn feedback en de relatie die we met elkaar hebben. En zo werken we met nog veel meer bloggers samen voor bedrijven als bijvoorbeeld Casio en albelli. Want ook voor fotoboeken en digitale camera’s zijn er heel veel gepassioneerde (hobby-)blogs. Altijd een leuk contact over en weer, goede feedback en spullen worden netjes teruggestuurd. En sommige bloggers weten ook eerder dan de traditionele pers hun indrukken te ventileren en zo primeurs te ‘scoren’.

Helaas gaat het niet altijd even soepel. Soms uit onverwachte hoek. Een aardige blogger leerde me bijvoorbeeld wat over het wel en wee en de zin en onzin van social communities. Hij blogt er veel over op bekende sites. Ik besloot hem een Nokia N95 met fring-applicatie mee te geven om het eens uit te proberen. Uiteindelijk wil fring groeien naar een social community. Met de applicatie kun je goed via IP chatten, je kunt twitteren, je presence weergeven met je fring-widget via Google Earth etc. etc. Deze ervaren blogger kon het zo uitproberen en mij en m’n klant van goede feedback voorzien. Ik wilde graag horen wat hij ervan vond en wanneer ik mijn toestel terug zou krijgen... Maar ik heb daarna nooit meer iets van hem vernomen. Ook niet na herhaaldelijk mailen, voicemailen, sms’en en twitteren. Misschien dat bloggen helpt?

Gelukkig vormt deze ervaring een negatieve uitzondering. En houden we onszelf voor dat dit in de eerste jaren van de computerbladen ook wel eens voorkwam. Wel jammer is dat het iemand is die predikt dat bloggers professioneel bezig zijn. Uiteindelijk is het ook voor bloggers zo dat –wil je serieus genomen worden door bedrijven- je zelf ook moet investeren in een goede relatie. Want zoals met alles in de communicatie: uiteindelijk moet het van twee kanten komen.

Stella

1 opmerking:

Polle de Maagt zei

Stella, Polle de Maagt hier. Ik werd door Ton en Joost gewezen op je bericht. Blijkbaar bedoel je mij.

Sinds eind augustus heb ik een N95 liggen bij mij in de kast, wachtend op een beloofde koerier en een nieuw baasje.