No logo


Onderscheidend vermogen, daar draait ons vak toch eigenlijk om. Klanten zo goed mogelijk laten appelleren aan wat de doelgroep zoekt. En die doelgroep de klant laten vinden. De firma Ditzo timmert de laatste tijd stevig aan de weg. Met naar eigen zeggen verzekeringen die sterk onderscheidend zijn van wat de concurrentie biedt. Een nieuwe firma met een nieuw logo. Of toch niet; toch gewoon een nieuw merk van Menzis? Daar begint de verwarring. De afgeronde driehoek, of platgeslagen cirkel (net wat u wilt) is momenteel wel heel populair als logo. Op zich begrijpelijk: er spreekt een zekere dynamiek, snelheid, beweging uit... En zolang je niet in elkaars vaarwater zit, is er niet zoveel aan de hand. Je herkenbaarheid is dan alleen niet echt geholpen met zo’n logo. Maar zodra consumenten een Fortis-dochter voor de dochter van Menzis gaan aanzien, heb je als logo-ontwerper de plank mis geslagen.

Cas

PS: zo’n twaalf jaar geleden kwam ik deze ‘organische’ vorm ook al eens tegen: de pebble van het toenmalige Origin.

Geen opmerkingen: