Gevoel voor communicatie

Het Financieele Dagblad plaatste vrijdag 9 juni een kort interview met Charly Lammers van Toorenburg. In de rubriek EUREKA! vertellen managers welk inzicht hun manier van leidinggeven bepaalt. Voor Charly is haptonomie een belangrijke leidraad en dat gebruikt hij in zijn omgang met medewerkers en klanten. Hij zegt daarover: “In communicatie gaan we vaak voorbij aan het sentiment van de ander. Waarom luisteren we naar de een wel en gaat bij de ander het gehoor na drie minuten om zich heen zitten kijken? Dat heeft te maken met wat je inzet van jezelf en hoe je met de ander omgaat. Met te veel enthousiasme kun je door roeien en ruiten gaan en het sentiment van de ander vergeten. Veel managers van heel grote bedrijven hebben tegenover de pers de kans om zich te profileren, maar doen dat niet. Ze bevriezen of slaan dicht. Ik probeer mensen te laten voelen wat er gebeurt.”
In zijn trainingen houdt Charly mensen vaak een spiegel voor om ze bewust te maken van hun kwaliteiten en van de punten die minder vertegenwoordigd zijn. Het creëren van het juiste gevoel bij jezelf én bij de ander is bepalend voor de effectiviteit van communicatie, onderling, maar ook met klanten en de pers.

Geen opmerkingen: