Solliciteren...



De laatste paar weken hebben we een flink aantal sollicitatiebrieven voorbij zien komen. Als je op zoek gaat naar starters in het communicatievak, kun je een wisselend niveau verwachten. Maar zelfs als je het verwacht, kan het niveau nog wel eens verrassend zijn. Bij het lezen van al die bijna 80 reacties viel het op hoezeer solliciteren eigenlijk aansluit bij het pitchproces dat we als bureau regelmatig doorlopen. Want het komt allemaal neer op jezelf presenteren. Bij een sollicitatie laat je zien wat jij te bieden hebt en hoe dat aansluit bij wat de ander zoekt. Dat is precies waar veel sollicitaties de mist in gaan. Want hoe leuk we het ook vinden om te lezen dat iemand zich vier jaar lang vol overgave heeft overgeleverd aan een studie Theaterwetenschappen, echt interessant wordt het pas als je kunt uitleggen hoe wij daar als bureau van zouden kunnen profiteren. Moeilijk verhaal natuurlijk, maar wel wat we graag willen horen. Voor toekomstige sollicitanten een paar tips op een rijtje:

- Schrijf een foutloze brief. Vooral fouten in de bedrijfsnaam komen hard aan...
- Schrijf ook een echte brief. Dus niet een klein verhaaltje over jezelf dat eindigt met ‘bovenstaande wil ik graag toelichten in een persoonlijk gesprek’.
- Motiveer waarom je solliciteert naar deze specifieke functie. En waarom bij dit bedrijf. Kijk waar de aansluiting zit.
- Het is leuk als je wilt leren. Prima om aan te geven. En we bieden daar ook alle ruimte voor. Maar het is ook leuk als je duidelijk maakt wat je te bieden hebt. Wat wil/kun je bijdragen?
- Brieven onmerkbaar knippen-en-plakken is een kunst. Dat moet je aan professionals overlaten ;-)
- Maak een up-to-date CV. Dus niet met zaken als ‘Getuigschrift verwacht in 2005’. En dat vakantiebaantje uit 2002 bij de groenteboer, dat hoeft er niet persé op te staan.

1 opmerking:

Anoniem zei

per se, bedoel je?