LinkedIn voor bedrijven: vijf tips om er meer uit te halen

LinkedIn is de zakelijk netwerkapplicatie bij uitstek. Veel werknemers en bedrijven hebben een LinkedIn-account, maar gebruiken slechts een deel van de mogelijkheden die dit medium biedt. Daarom: vijf tips voor bedrijven om er wel het maximale uit te halen.

1. Stroomlijn de bedrijfspagina
LinkedIn legt automatisch een koppeling tussen een individuele werknemer en het bedrijf waar hij of zij werkt(e). Alle medewerkerprofielen vormen het visitekaartje (of: de digitale voetafdruk) van een bedrijf op LinkedIn. LinkedIn verzamelt alle profielen van werknemers namelijk op een bedrijfspagina. Hier vinden geïnteresseerden een overzicht van alle werknemers, de locatie van en statistieken over een specifiek bedrijf. Omdat iedere werknemer zelf zijn of haar (bedrijfs)gegevens invult, ligt een wildgroei in benamingen en spellingen voor de hand. Bij een net even andere naam of toevoeging, maakt LinkedIn automatisch een aparte bedrijfspagina aan. Daardoor zie je vaak wel vijf verschillende bedrijfspagina’s van hetzelfde bedrijf. Hoogste tijd dus om deze ‘links’ te checken en te stroomlijnen.

Voorzie de bedrijfspagina van relevante en vindbare content. Denk hierbij aan algemene informatie, de bedrijfslocatie op een kaart en de berichten van het corporate blog. In de sector ‘services’ of ‘diensten’ maak je per dienst of product een aparte pagina aan, met bijvoorbeeld informatie, aanbevelingen van klanten, visuele banners en video’s. Daarnaast is het mogelijk de verschillende diensten en producten van het bedrijf te koppelen aan het profiel van een contactpersoon. Klanten en prospects vinden zo direct de verantwoordelijke persoon binnen de organisatie.

2. Optimaliseer de pagina van je medewerkers
Regelmatig zien we dat individuele profielen van medewerkers verre van geoptimaliseerd zijn. Denk hierbij aan spel- en stijlfouten, incomplete opleidingsgegevens, werkervaring en specialismen, mensen in dezelfde functie met verschillende functietitels, ongeschikte profielfoto’s. Dat is toch gek, want met een visitekaartje zou dit niet mogen. Naast een slordige uitstraling is het vooral een gemiste kans voor de vindbaarheid. Hoe dit komt? Veel werknemers en bedrijven vinden het LinkedIn-profiel privé-eigendom.

Het bovenstaande is deels waar. Er is echter wel degelijk een directe koppeling met het bedrijf. De werkervaring van alle individuele profielen samen, bepalen bijvoorbeeld de gemiddelde werkervaring in de statistieken op de bedrijfspagina. Desondanks is mijn advies: vlieg dit subtiel aan in de organisatie. Maak het belang voor het bedrijf én het individu duidelijk. Leg je werknemers geen regels en voorschriften op, maar bied hulp aan bij het optimaliseren van de profielen. Denk daarbij aan een spelling-check, het schrijven van (vindbare) teksten en misschien zelfs het maken van professionele profielfoto’s.

3. Verzamel insights
Het integreren van LinkedIn in de dagelijkse praktijk heeft soms nogal wat voeten in de aarde. Allereerst is het belangrijk dat werknemers de voordelen van LinkedIn zelf gaan inzien en in de kracht van het platform gaan geloven. Moedig je werknemers bijvoorbeeld aan om bij elke afspraak met een klant, leverancier of prospect eerst zijn of haar profiel te bekijken. Met één blik kom je vaak een hele hoop over iemand te weten. Wat hem of haar bezighoudt, het arbeidsverleden, opleiding, gedeelde connecties, specialismen en hobby´s. Wanneer je goed ´beslagen ten ijs´ komt, kan deze kennis je handige kapstokken voor een gesprek bieden. Een wederzijdse kennis, een gedeelde passie of het feit dat je op dezelfde school hebt gezeten; het kan net even het ijs breken of in ieder geval laten zien dat je goed ingelezen bent. Alleen het bekijken van een profielfoto kan al voordelen opleveren, omdat je iemand niet straal voorbij loopt in de gang. Als het geloof in dit medium er eenmaal is, is het goed dat te versterken met trainingen en workshops.

4. Breng je netwerk in kaart
LinkedIn heeft als unieke mogelijkheid, dat je de netwerken van individuen binnen een bedrijf op een effectieve manier aan elkaar kan koppelen. Voorwaarde is wel dat werknemers al hun nieuwe en oude contacten én hun collega’s toevoegen aan hun digitale netwerk. Want alleen daarmee kan je netwerken koppelen en zien wie van jouw collega´s al eerder contact met een bepaalde persoon heeft gehad. Op deze manier wordt LinkedIn een soort ´sociaal CRM-systeem´.

Maar er is meer. Wie zijn bijvoorbeeld de ´connectors´ binnen jouw netwerk? En weet je nog wie de eerste tien mensen waren die je hebt toegevoegd? Grote kans dat je ze uit het oog verloren bent op LinkedIn. Het kan erg handig zijn om jouw netwerk- letterlijk – in kaart te brengen. Om onderlinge verbanden te bekijken en de ´spinnen in het web´ te identificeren. Dit hoef je (uiteraard) niet handmatig te doen, want hier is een handige tool voor: LinkedIn Maps. Hiermee maak je een visuele weergave van jouw netwerk. Deze kan verrassende inzichten opleveren.

5. Filter relevant nieuws uit jouw vakgebied
Het zal herkenbaar zijn: de wildgroei aan (sociale) media, brengt een nieuwe vloedgolf aan informatie met zich mee. Hierdoor zien wij soms door de bomen het bos niet meer. Hoe distilleer je uit al die informatie relevante content? Dit kan door ´menselijke filters´ te gebruiken, die de meest interessante content uit die vloedgolf aan informatie vissen. Filteren doe je door de juiste mensen of instellingen te volgen of te bevrienden.

LinkedIn heeft een handige filter-tool: LinkedIn Today. Hiermee verzamelt LinkedIn al het relevante nieuws op één pagina. Deze tool doet dit op basis van individuele profielen, persoonlijke instellingen (functie, vakgebied, regio) en ´sociale bewijskracht´. Met andere woorden, alleen de beste gewaardeerde, de meest gelezen en de meest gedeelde content komt op die pagina te staan. Als het profiel goed is ingevuld, werkt deze tool als een superfilter. Wijs je medewerkers hierop en motiveer ze om dit als bron te gebruiken. Het helpt ze om door het dagelijks nieuws heen te worstelen en daarmee tijd en moeite te besparen.

Mocht je hulp en advies nodig hebben bij het implementeren van bovenstaande of andere LinkedIn-zaken, laat het ons gerust weten. Wij hebben ruime ervaring met dergelijke processen en geven regelmatig workshops en trainingen op dit gebied.

Joost



Geen opmerkingen: