Twinterview Deel XIX: Wilbert de Vries (Tweakers.net)

Wilbert de Vries is hoofdredacteur van Tweakers.net, de grootste tech- en gadgetsite van Nederland. Ooit begonnen als kleinschalige community, heeft Tweakers op dit moment meer dan 415.000 gebruikers en 90 miljoen pageviews per maand. Het is met recht een site die ertoe doet. Ook voor pr-bureaus is Tweakers een site die belangrijk is. Kortom: genoeg redenen voor een twinterview met hoofdredacteur @wilbertdevries. Dit gesprek vond plaats op vrijdag 6 april 2012, live op Twitter vanaf 15.00 uur. Iets vroeger dan normaal in verband met Goede Vrijdag en een dag later gepost in verband met Tweede Paasdag.

@LVTPR: Meer dan 415 duizend gebruikers en 4.400 pageviews per minuut; is dat weelde of geeft het juist extra druk?








“Dat betekent dat de lat hoog ligt en de verwachtingen hoog zijn. Het voelt echter ook als een weelde, omdat het ruimte geeft om te investeren in redactie, sales en development.”

@LVTPR: Tweakers toont steeds meer (gesponsorde) events en giveaways. Hoe beïnvloeden die de journalistieke onafhankelijkheid van het medium?

“We zijn commercieel, maar de redactie werkt honderd procent onafhankelijk. Alles draait om de community. Dat is een gezamenlijk belang. Uiteraard werken we wel samen, maar vanuit de redactie bewaak ik onze onafhankelijkheid.”

@LVTPR: Een belangrijke taak. Tweakers zit bovenop het nieuws. Zetten jullie ook Twitter in voor het signaleren van nieuws?

“Twitter is erg belangrijk. Onze redactie kan zo snel inspelen op dat waar fabrikanten over communiceren. De juiste mensen volgen helpt ons daarbij weer verder.”

@LVTPR: Naast Twitter hebben jullie een relatie met pr-bureaus (zoals wij). Hoe (on)belangrijk zijn deze voor jullie?

“Pr-bureaus en -afdelingen zijn erg belangrijk. Als ze hun rol in de informatiebemiddeling begrijpen, werkt dat voor ons zeer fijn. Dat gaat in onze ogen meestal goed. Soms niet, maar dan zoek je een manier om daar als redacteur omheen te werken.”

@LVTPR: Zie jij de rol van pr-bureaus veranderen de komende jaren? Zo ja, hoe dan?

“Pr-bureaus gaan steeds meer marketingtaken doen. Ze worden vaker ingezet om een boodschap voor een klant te 'spinnen'. Wij prikken daar gelukkig doorheen.”

@LVTPR: De laatste vraag: welke gadget zou je het liefst meenemen naar een onbewoond eiland?

“Een telefoon klinkt aanlokkelijk, maar een tablet met e-books met tips om te overleven in de wildernis lijkt me in dit geval handiger!”

Dit is het negentiende in een serie LVTPR-twinterviews. Een kort gesprekje met iemand uit de wereld van communicatie, pr, pers, media of journalistiek, gehouden via Twitter. LVTPR (@lvtpr) stelt de vragen. De geïnterviewde antwoordt via zijn of haar persoonlijke account. Het LVTPR-twinterview vindt elke vrijdagmiddag om/rond 16.00 uur plaats. Ook meedoen? Stuur gerust een mailtje aan social@lvtpr.nl.

Geen opmerkingen: