De Weekmaker Deel I: top 5 Elfstedentochtinhakers

Het ijs hield ons deze week in de greep. Want ‘giet het nou oan’ of niet? Woensdagavond kwam het verlossende woord. Iedereen zat klaar – zelfs Albert Verlinde – om de rayonhoofden te horen spreken. En net op het hoogtepunt, was daar plots de teleurstelling: geen Elfstedentocht.

Dat we die vijftien centimeter niet hebben gehaald, heeft echter ook weer zijn voordelen. Communicatiemensen waren er namelijk als Friese kippen bij met inhakers. Vaak ijzersterk, soms met hier en daar wat scheurtjes. In deze eerste editie van onze tweewekelijkse serie ‘de #weekmaker’: de vijf beste inhakers op de Elfstedentocht 2012.

Nummer 5: It Goat in de aanbieding (Albert Heijn)Snel gereageerd van onze grootgrutter. Met een leuke, laagdrempelige woordspeling. Alleen die Harry Piekema altijd. Die heeft volgens ons zijn piek wel bereikt.

Nummer 4:  Gelukkig hebben we wel 15 cm bier (Heineken)Heineken was er snel bij – misschien wel de eerste met een link naar vijftien centimeter. De connectie tussen een glas bier en het aantal centimeters voelt echter toch een beetje gezocht. Het goudgele vocht past dan weer wel bij het feest van de tocht. Daarom: een knappe vierde plaats voor de oer-Hollandse bierbrouwer.

Nummer 3: Géén tocht?! (Gamma)
De enige die speelt met het woord ‘tocht’, was Gamma. Wat ons betreft een geniale timing: een onsexy product als ‘tochtstrips’ sexy maken, is knap. De Gamma-vestigingen die in enkele van de elf steden liggen erbij plaatsen is nog knapper. Ja, het was waarschijnlijk een kleine klus, maar niettemin een terechte nummer drie.

Nummer 2: Met Durex giet het altijd oan (Durex)
Briljant in zijn eenvoud. Iedereen denkt het, Durex doet het gewoon. Vijftien centimeter? Dat gaat helemaal niet over ijs.

Nummer 1: 15 cm ijs (HEMA)
De HEMA flikt het weer: wat ons betreft de allerbeste inhaker op de Elfstedentocht. Omdat hij helemaal klopt. Niet alleen omdat het over ijs gaat en de 15 centimeter meeneemt. Maar ook vooral door de eenvoud van deze advertentie. ‘15 cm ijs’ staat zo klein opgeschreven, dat het nauwelijks opvalt. Het is juist die bescheidenheid die de advertentie zo krachtig maakt. Echt HEMA.

Dit is de eerste in de serie 'Weekmakers'. Elke twee weken stelt LVTPR een top vijf op van leuke, interessante of actuele onderwerpen. Op vrijdagmiddag vanaf 16.00 uur plaatsen we deze op ons Twitter-account, stuk voor stuk. De lijst is daarna hier terug te lezen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Volgens 'het elfstedenorakel' is er nog genoeg kans dat het door gaat :)