Pr-lek

Bij de loodgieter thuis lekt de kraan. Een uitdrukking die de meeste mensen wel kennen en ook herkennen. Zijn kinderen van leraren en schooldirecteuren niet vaak slecht opgevoed? En kan het huis van menig schilder niet een likje verf gebruiken?

Er bestaat eigenlijk geen overkoepelend woord voor de professional die in zijn eigen leven niet in staat lijkt om de adviezen na te leven die hij beroepshalve geeft. Daarom roept Onze Taal op om per e-mail suggesties op te sturen, zodat we deze mensen voortaan met één term kunnen aanduiden.

Practice what you preach
Deze actie van Onze Taal ga ik nauwlettend in de gaten houden. Want de winnende inzending levert een belangrijke nieuwe pr-term op. Het gaat hier namelijk om ‘PRactice what you PReach’. Je kunt maar één keer de eerste indruk maken. Een slordige presentatie tast de geloofwaardigheid aan en vormt een vervelend pr-lek. De tuin van de hovenier, de auto van de garagehouder, de website van de websitebouwer, ze zijn allemaal het visitekaartje van hun respectievelijke bedrijven.

Omdat ik verwacht dat de term vaak gebruikt gaat worden in de pr, hier alvast mijn bijdragen: PRoloos of PRoleeg. Iemand andere suggesties?

Ben

Geen opmerkingen: