Merchandiesel

Door de vele acties rondom Cars 2 (3D) - zoals die van onze klant Hotpoint - besloot ik mijn beide kinderen (6 en 5 jaar oud) mee te nemen naar de CineMec-bioscoop in Ede. Naar verluidt heeft de eerste Cars-film tien miljard dollar aan licentierechten opgeleverd. Dat verbaast mij niks. Ook ons huis staat vol met Cars-merchandise. Met een zoontje van bijna zeven is dat onontkoombaar. Niet alleen de dinky-toy-autootjes, ook de dvd van Cars is de afgelopen vier jaar een tamelijke constante geweest bij mij thuis.

Een groot merchandise-succes dus. Maar het schijnt dat Cars 1, toen deze uitkwam in 2006, niet zulke goede recensies heeft gehad. Van alle Pixar Studios-films, heeft deze het kleinste aantal mensen naar de bioscoop gekregen. Ik vind het, net als mijn zoontje, wel een mooie film. Goed verhaal, prachtige animatie en vaart, veel vaart. En vooral sterke karakters, waardoor elke Cars-dinky-toy een ziel heeft.

Nadieselen
De licenties van Cars 1 hebben ook lang nadat de film uit de bioscoop was, nog nagedieseld. Op merchandise-gebied pakt Disney het bij Cars 2 nog groter aan. Er zijn maar liefst 300 verschillende dinky-toy-vliegtuigen, -helicopters, -treinen en -auto’s te koop. Daarnaast nog veel andere hebbedingen en games. Disneyland Resort in Anaheim, Californië bouwt aan een vijf hectare groot Cars Land.

Maar hoe zit het met de film? Kinderen zijn de meest eerlijke recensenten. Met een te grote, zwarte hoornen 3D-bril gespannen, zitten ze vol spanning in de bioscoopzaal. De film zelf is een spektakel. Een staalkaart van wat er mogelijk is met animatie en 3D. Er gebeurt vaak tegelijkertijd iets op de voor- en achtergrond, waterdruppels kan je bijna aanraken, het golvende zeewater is levensecht, evenals de architectuur in Rome en Tokyo. Ongelooflijk goed gemaakt.

Een winnende race?
Het verhaal echter, lijkt ondergeschikt aan techniek en marketing. Er zijn zoveel nieuwe karakters in de film. Ze krijgen te weinig tijd om zich te ontwikkelen en beklijven niet. Dat zul je merken in de verkoop van dinky-toys, denk ik direct. Daarnaast is het spionageverhaal te ingewikkeld. En de hoofdrolspeler (Takel) is een loser en geen winner, zoals Bliksem. Het oordeel: op twee derde van de film gaan verschillende kinderen onrustig bewegen in de bioscoop. De aandacht verschuift van het scherm naar snoep. Mijn zoontje zei na afloop dat hij het een spannende film vond, maar eigenlijk al te oud is voor Cars. Dat gaat me dan in ieder geval nog geld schelen.

Ben

Geen opmerkingen: