De juiste blend: mediacontacten

Het zal een kleine tien jaar geleden zijn dat ik met veel vuur een messaging-strategie stond te presenteren tijdens een pitch. Voorzien van leuke guerrilla-PR-elementen en alles er op en er aan. Althans, dat dacht ik. Na afloop van mijn betoog kwam het vragenrondje. De aanwezigen vonden mijn verhaal duidelijk en inspirerend. Waarop de directeur zijn hand-out liet zakken en de famous last words uitsprak: “Maar hebben jullie ook mediacontacten?”

Een simpele en oh zo ontnuchterende vraag. Je kunt nog zo strategisch bezig zijn en mooie dingen bedenken, maar the proof is altijd in the eating of the pudding. Ik had in mijn betoog zoveel nadruk gelegd op de laatste inzichten van de PR, dat ik mijn destijds tien jaar PR-ervaring in zijn branche met de daarbij behorende mediacontacten, volledig onbenoemd had gelaten. En dat terwijl ik resultaatgerichtheid juist als een van de belangrijkste kwaliteiten van LVTPR vind.

De reden dat ik de laatste tijd weer veel aan deze anekdote moet denken, is dat we ook nu moeten oppassen in onze vooruitstrevendheid om sociale media een onderdeel te laten zijn van PR-strategieën. In al onze ijver om voor iedere klant de juiste blend van activiteiten in en met traditionele en digitale media samen te stellen, mogen we onszelf niet voorbij galopperen. De basis van PR – het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip, dus – via de traditionele media is niet minder belangrijk geworden. Er zijn alleen meer (sociale) media bijgekomen. De in inmiddels twintig jaar opgebouwde mediacontacten zijn zeker nog een belangrijke basis voor iedere strategie.

Charly

Geen opmerkingen: