Beurzen en borrelhapjes: meelwormen?!

Donderdag 7 april 2011 was ik op de Sanoma Media Parade in Hoofddorp. Tijdens de pauze werden vette borrelhapjes aangeboden. Ik twijfelde, maar bezweek toen ze voor de derde keer langs kwamen. Ik had mijn ontbijt namelijk weer eens overgeslagen - snoozen wint het nog steeds van opstaan – en ik lustte onderhand wel iets.


Heerlijk, zo’n kipnugget. Ik nam een hap: smaakte prima. De dame vroeg of ik niet wilde weten wat ik at? Oeps, betrapt. Een beetje schranzen terwijl ik zo mijn best doe om gezond te eten. Met blozende wangen geef ik aan van niet.

In alle rust en bescheidenheid antwoordt de dame dat het ‘bugnuggets’ zijn. Een hapje dat voor 40 procent uit meelwormen bestaat. Dit in het kader van alternatieve voeding. Na het woord meelwormen stopte ik eigenlijk al met luisteren.
Het zorgde voor veel geroezemoes in de Sanoma-hal: “Meelwormen? Nee echt? Mijn hemel!”. Gelukkig was ik niet de enige die verbaasd reageerde. Mijn smaakpapillen vonden het best lekker. Ik ben compleet in de war. Hoe erg zijn we als mensheid gefaald als we al onze natuurlijke bronnen hebben opgemaakt? Heeft meer biologisch en bewust eten geen zin?

Zeker wel, nu hebben we nog een keus in wat we in onze mond stoppen en wat we samen verbruiken. Het blad Kijk verzorgde deze verrassende hapjes. In het maandblad, dat op alle tafeltjes was verspreid, staan gedegen artikelen en intrigerende reportages. In de uitgave van deze maand pakt het blad uit met een groot achtergrondartikel over het voedselprobleem: 'Hoe voeden we in 2040 negen miljard monden'. Hierin onder meer een passage over het alternatief: insecten.

Mijn complimenten voor de marketeers van het blad en deze bizarre en sensationele beleving. Via dit middel heeft het blad ‘Kijk’ mij erop gewezen dat er langzaam een grondstoffentekort ontstaat. Daarvan ben ik diep onder de indruk geraakt. Het zorgde ervoor dat ik me in het tijdschrift heb verdiept en ik hun kernwaarden scherp op het vizier heb staan. Daar draait het toch uiteindelijk om in communicatie: via beleving en emotie je boodschap overbrengen.

De bugnuggets zijn een succes. Wedden dat als je ze als duurzaam hapje op je event serveert met de introductie: “I don't want to bug you, but…” veel gesprekken voert?

Annemieke

Geen opmerkingen: