Vijf tips voor het schrijven van webteksten


Steeds vaker schrijft LVTPR websiteteksten. Deze zijn een belangrijk, zelfs essentieel onderdeel van bedrijfscommunicatie. Je beïnvloedt dit mede door een goede opbouw en schrijfstijl. Maar mensen zijn druk, zoeken alleen relevante informatie en lezen nauwelijks. Juist daarom: vijf praktische, niet te missen tips voor het schrijven van overtuigende en effectieve webteksten.

1. Keep it short, stupid!
De eerste tip is eenvoudig: houd het kort. Lezen van een beeldscherm is nou eenmaal lastiger dan van papier. Dus gebruik korte zinnen. Vergeet vooral geen leestekens. En wees duidelijk. Zo blijft de aandacht bij de tekst en haakt de lezer niet af.

2. Wit begint en wint
Zeg nou zelf: lange, onoverzichtelijke lappen tekst op een webpagina motiveren niet direct om te gaan lezen. Toch zijn er manieren om de lezer aan te sporen de tekst tot zich te nemen. Witregels en -ruimtes zijn hiervan een belangrijk onderdeel. Gebruik ze waar het kan. En zorg ervoor dat elke alinea niet meer dan één onderwerp behandelt. Dit vergroot de duidelijkheid voor de lezer en zorgt voor de broodnodige rust. Goed voorbeeld: http://www.copyblogger.com/.

3. Tussenkopjes, wie scant ze niet?
Internetters lezen niet of nauwelijks. Daar moeten ze echt toe worden aangezet. Op basis van een eerste web- of tekstscan bepalen ze of de informatie voor hen relevant is. Kopjes en tussenkopjes spelen daarbij een grote rol. Plaats daarom op belangrijke plaatsen een korte, krachtige tussenkop. Zorg dat deze kernwoorden bevat die een indruk geven van de inhoud; niet alleen onder het kopje, maar ook van de hele tekst. Aansprekend genoeg? Een bezoeker is dan zomaar een lezer.

4. Aansprekende bezoekers
Een tekst wil gelezen worden. Vooral door zijn doelgroep. Schrijf daarom altijd voor deze groep. Het klinkt logisch, maar gebeurt nog te weinig. Wat komt iemand doen op deze pagina? En wat wil hij lezen? Houd dit in het achterhoofd bij het schrijven. Spreek de lezer - waar mogelijk - aan op zijn vraag en behoeften. Zo voelt hij zich niet alleen op zijn plaats, maar is hij ook gemotiveerd om verder te lezen.

5. Hand in hand
Een website is geen boek. Er is geen standaard volgorde waarop teksten worden gelezen. Internetters komen willekeurig op een site binnen: vanuit een zoekmachine of een externe link. Het is dan ook zaak om die bezoeker – die de site niet kent en structuur mist – bij de hand te nemen. Zorg ervoor dat de paginastructuur in beeld is, bijvoorbeeld met een kruimelpad (sitemap). Vertel wat de lezer kan verwachten: hoe lang is de tekst? Waar is meer informatie te vinden? Op welke link kan hij klikken om contact op te nemen? Kortom: laat hem niet spartelen in het diepe maar leid hem naar zijn doel.

Michel

Geen opmerkingen: