…stond er bij en keek er naar…


Bijna iedere dag horen we berichten over dalende oplagecijfers bij dagbladen en tijdschriften die er mee stoppen. Alleen deze week al lezen we dat een groot aantal dagbladen weer minder lezers heeft en dat weekblad Yes na 24 jaar stopt. Er is echter een categorie bladen dat blijft groeien: gesponsorde bladen.

Bedrijven omzeilen de traditionele media door eigen televisieprogramma’s, internetfilms en relatiemagazines te maken. Met name deze laatste is enorm in opkomst. De traditionele uitgevers zien hun voorheen trouwe adverteerders nu zelf (online) tijdschriften uitgeven; Allerhande, HollandHerald en Spoor. Maar bijvoorbeeld ook Zie, Yunomi en Flavourzine.

Een bedrijf of organisatie heeft zo de controle over hun eigen boodschap en kan de doelgroep veel gerichter benaderen. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat een magazine imagoversterkend werkt en lezers aanzet tot actie/reactie of aankoop. Voor andere adverteerders is adverteren in een relatiemagazine (nog) niet interessant, er ontbreken cijfers over het rendement op deze investeringen.

Positieve uitzondering is het Belgische A.S. Magazine, van buitensportketen A.S. Adventure. Dit blad was in eerste instantie alleen in de winkels te krijgen. Dat bleek een succesvolle aanpak, want mensen kwamen speciaal naar de winkel om het blad te halen en deden daar ook meteen maar een aankoop. 300.000 mensen lezen het magazine. Dat is meer dan de Volkskrant of het NRC, ongeveer net zo veel als Donald Duck, maar nog wel minder dan Libelle. Het blad is sinds kort ook te koop in de kiosk.

Andere bedrijven staan inmiddels te springen om met advertenties, reportages of acties in het blad te komen. Dat kan, maar het kost wel wat en het moet passen bij de doelgroep. Het blad wordt tegenwoordig kosteloos en soms zelfs met winst gemaakt. Inclusief de extra winkelomzet levert elke euro in het blad maar liefst 27 euro op.

Ik ben benieuwd of er ook zulke succesvolle Nederlandse voorbeelden en cijfers bekend zijn. Het is in ieder geval aan te raden om bij ieder communicatieadvies stil te staan bij de mogelijkheden van gesponsorde media.

Marije

Geen opmerkingen: