‘Probeer-het-zelf-PR’

In de wereld van mobiele telefonie is het al een bekend gegeven: bij de introductie van een nieuw model bieden we pers een exemplaar aan om zelf uit te proberen. Dit blijkt waardevol voor alle partijen; de journalist krijgt de mogelijkheid om zelf een objectieve mening te vormen en de fabrikant/leverancier krijgt een objectief artikel en soms waardevolle feedback over de daadwerkelijke (lokale) gebruikservaring. En bovendien laat je als fabrikant of leverancier zien dat je zelf gelooft in het product.

Bij LVT PR zetten we dit middel al vaak in, met zeer goede resultaten. Dus waarom niet eens wat breder trekken. Bij de introductie van de nieuwste wasmachine van LG was ons advies dan ook: laten we eens aanbieden dat journalisten deze wasmachine zelf uit mogen proberen! Samen met LG hebben we gezorgd voor een goede totaalservice: de machine wordt thuisbezorgd en aangesloten, de oude machine wordt even opgeslagen en na enkele weken wordt de nieuwe wasmachine weggehaald en de oude weer geïnstalleerd. De journalisten die we hiervoor nu benaderd hebben reageren verbaasd en enthousiast. Niet iedereen kan er direct iets mee, maar het idee wordt gewaardeerd.

Ook op het gebied van PR 2.0 valt er nog veel te winnen door het juist benutten van ‘probeer het zelf PR’. Steeds meer consumenten oriënteren zich in de ‘consideration fase’ online op ervaringen van andere consumenten. Als fabrikant/leverancier is het dus zaak dat jouw product op deze sites positief terug is te vinden. Hoe kun je die ervaringen nou positief beïnvloeden al fabrikant/leverancier zonder dat de objectiviteit ter discussie komt?

In lijn met de ‘probeer-het-zelf-strategie’ voor de LG 11 kg wasmachine is in samenwerking met Kieskeurig.nl is een consumenten testpanel opgericht, met de wasmachine als eerste testproduct. De consumenten kregen dezelfde service als de journalisten: thuisbezorging tot op de plek waar de machine moest komen te staan, volledige installatie en het omruilen na afloop van de testperiode. 15 gezinnen deden enthousiast mee. Het resultaat: eerlijke testinformatie, echte gebruikersinformatie en een cijfer om trots op te zijn: een 8,5! Als een van de minpunten gaf het testpanel aan dat de balansregeling te scherp af was gesteld. LG pakte dit minpunt serieus op en heeft door middel van een software-update nu een andere instelling op dit type wasmachine geïnstalleerd.

Kortom: ‘probeer-het-zelf-PR’ is het proberen meer dan waard!

Annemiek

Geen opmerkingen: