Twitter als nieuwsbron

Door andere verplichtingen kon ik helaas niet naar The Next Web Conference 2009.
Aangezien die materie mij wel mateloos interesseert probeerde ik de conferentie te volgen via internet. In de huidige tijd zijn hier veel oplossingen voor. Ik heb er een paar geprobeerd:

Livestream
Er was een livestream aanwezig, maar velen met mij hadden deze al gevonden waardoor de livestream een stotterende opeenvolging van wazige beelden werd. Irritatie nam al snel de overhand, dus een andere oplossing gezocht.

Bloggers
Het kon ook niet anders dan dat er veel bloggers aanwezig waren. Het jammere was dat de meesten tussendoor niet veel blogden en het aantal posts dat binnenkwam was dan ook zeer beperkt. De grote blogstroom verwacht ik dan ook pas ’s avonds of komend weekend. Het punt is dat ik het NU wil weten en volgen.

Twitter!!
Ja, eindelijk weer een nuttige toepassing van Twitter gevonden. In tweetdeck snel een search toegevoegd voor #tnw. Alle twitterende bezoekers van het evenement gebruiken deze toevoeging bij hun posts, waardoor ik veel nuttige informatie kreeg.

Zo leerde ik in korte tijd dat de grote hype www.mynameise.com is. Een applicatie waarmee je via elke mobiele telefoon heel snel je profiel met elkaar kunt uitwisselen. Bijvoorbeeld je LinkedIn- of Twitter-profiel. Lijkt me heel nuttig.

Ik leerde ook dat er een presentatie was van Klomptek over hoe je als organisatie alle social media-activiteiten van je medewerkers kunt volgen en beperken. De reacties waren voornamelijk negatief. Een innovatieve organisatie die een presentatie geeft aan bloggers die er vervolgens massaal negatief over twitteren. Social Media in optima forma.

Om 14:13 begon Eric Meyer met een presentatie over Javascript. Blijkbaar een heel technisch verhaal waarover niet alleen de vrouwelijke twitteraars over klagen (velen besluiten dat het tijd is om buiten een sigaret te roken) maar ook de mannen laten het afweten.

Conclusie
Er zal binnenkort wel een nieuwe gedragsregel ontstaan voor tijdens presentaties: het verzoek om vooral niet te twitteren tijdens het verhaal. Beter zou zijn als de presentator op zijn monitor live kan volgen wat er tijdens zijn presentatie getwitterd wordt en daar direct op in kan spelen. Dat vraagt naast een kleine technische toevoeging ook een groot aanpassingsvermogen van de spreker.

Jan Willem

Geen opmerkingen: