Triviale Troll-tweets

Twitter en ook de zakelijke Twitter-kloon Yammer, zijn nieuwe populaire communicatiekanalen. Dit soort microblogs zijn een voortzetting van bijvoorbeeld ‘Wie-Wat-Waar’ op Hyves. Belangrijke nieuwsfeiten zijn de afgelopen maanden vaak als eerste via Twitter de wereld in geslingerd. Een Twitterberichtje, Tweet genoemd, bevat per keer maximaal 140 tekens. Evenveel als een sms’je. In de eerste drie maanden van 2009 bezochten zeven miljoen mensen Twitter. Dat maakt dit populaire microblog tot meer dan een hype.

Een microblog is heel handig om informatie te verzamelen en te delen, bijvoorbeeld als er een vliegtuig crasht op Schiphol. Maar je kunt ook ideeën en klachten uitwisselen over allerlei zaken en contact houden met je community. Zo twittert Lance Armstrong tijdens zijn training voor de Tour de France. Maxime Verhagen Twittert vanaf de rode loper tijdens de Afghanistan Top in Den Haag. Nieuwssite CNN, acteur Ashton Kutcher en zangeres Britney Spears waren verwikkeld in een nek-aan-nek race op netwerksite Twitter. De inzet: als eerste ’Twitteraar’ een miljoen fans verzamelen. Kutcher won.

Allemaal prima toepassingen. Wat volgens mij wel gaat slijten de komende maanden is het delen van futiliteiten. Nu is het misschien nog grappig, maar wil je echt weten of iemand naar de wc gaat of in dubio staat voor de groenteafdeling in de Jumbo? Je kunt echter nog meer doorschieten in je ambities om volstrekte vreemdelingen op de hoogte houden van jouw wel en wee. Omegle is zo’n dienst, die je in een soort tombola verbindt met iemand die je niet kent. De dienst is ontwikkeld door de 18-jarige Amerikaan Leif K. Brooks.

De grote frustratie van Brooks is dat ‘Trolls’ zijn dienst nu al om zeep dreigen te helpen. Want deze dienst leent zich bij uitstek om mensen lastig te vallen. Met wie je contact krijgt is een verrassing en beide partijen blijven anoniem. Kijk in dit verband ook eens naar de parodie ‘Omeegah’.

Voor Twitter zouden trollen eveneens een probleem kunnen worden: te veel triviale tweets en spam in een brij aan berichten. De openbaarheid van Twitter is soms een voordeel, voor het communiceren met je volgelingen of community is het echter vaak een nadeel. Als bedrijf wil je communicatie tussen medewerkers bevorderen, maar je wil niet dat de hele wereld alle bedrijfsgeheimen en -sores kan lezen. Vandaar dat wij sinds kort bij LVT ‘yammeren’ (www.yammer.com). De zakelijke meldingen via yammer houden de collegiale lijnen kort, ook voor mensen buiten de deur, en buitenstaanders kunnen niet meelezen. Bovendien heb je bij Yammer geen last van trollen.

Ben Lange

1 opmerking:

hbeenker zei

Ik vroeg mij af hoe het gebruik van Yammer na ruim 2 maanden gaat? Is het een blijver, of was het even leuk, maar verder gaat iedereen weer door met mailen e.d.? Ik ben hier erg benieuwd naar.