Groen is poen

Groene wasmachines, datacenters en creditcards zijn aan de orde van de dag. Uiteenlopende bedrijven (en veel van onze klanten) profileren zichzelf en hun producten/diensten tegenwoordig als milieuvriendelijk. Daardoor laten ze zien dat ze betrokken zijn bij het milieu. Slim, want dit groene bewustzijn werkt onderscheidend en kweekt sympathie bij (potentiƫle ) klanten. Betere verkoopresultaten zijn het uiteindelijke gevolg.

Maar het groene mes snijdt aan twee kanten. Zo gebruiken groene datacenters en wasautomaten minder stroom dan hun conventionele concurrenten. Dat maakt ze voordeliger voor de leverancier en – soms ook - de gebruiker. Deze voordelige kant van groene producten/diensten blijft vaak onderbelicht. Maar waarom eigenlijk? Tuur lijk is dat soms zelfs opzettelijk; je hoeft voordelen immers niet aan je klant door te berekenen. Maar doe je dat wel, vertel het dan ook. Denken bedrijven soms dat hun klanten geen interesse hebben in kostenbesparingen?

Persoonlijk zou ik als bedrijf mezelf zo snel mogelijk positioneren als ‘groen’. Dat is goed voor het milieu en voor de portemonnee. Ook zou ik niet nalaten om – op zijn minst – door te laten schemeren dat groen jouw klant ook poen oplevert. Hoe sneller dit gebeurt, des te beter. Dan verkleinen we de kans dat we in de toekomst vastzitten aan een groene kerst...

Joost

Geen opmerkingen: