Een neus voor innovaties

Niet al te lang geleden kocht ik een nieuwe stofzuiger. Midden in een klusactie lijkt een Black&Decker al snel de beste keuze. Een echte stoeremannenstofzuiger met een industrieel uiterlijk. Het was midden in de hype rond zakloze stofzuigers (inderdaad, ook daar heb je hypes in!) en die eerste innovatie in 100 jaar stofzuigeren sprak me wel aan. Nooit meer naar de winkel voor nieuwe zakken (die altijd nét zijn uitverkocht voor jouw specifieke type, de AEG Cyclovac FRD28890 B-spec Turbo met kattenfilter, bouwjaar 2001).

Na een tijdje komt het eerste moment dat je gaat profiteren van het zakloze karakter: de stofzuiger moet leeg. En dat tijdje is kort. Want wat blijkt: het ding zit om de haverklap vol. Niet erg, want dat leegmaken gaat kinderlijk eenvoudig: opvangbak eruit, kliko open en een druk op de knop. De klep van de bak valt open en…..niks. Een dikke kluwen hondenharen heeft zich als een enthousiaste puppy vastgebeten in het filter. Vieze handen en een grote stofwolk zijn het gevolg.

Moraal van dit verhaal: hoera! PR werkt! Ik heb me namelijk als consument laten ver- of misleiden door de reclames en de vele jubelverhalen rond Dyson als uitvinder van de zakloze stofzuiger. Goed werk van de reclame- en PR-industrie... Of toch niet: het was natuurlijk een hype. En daarin is er per definitie te weinig aandacht voor eerlijke berichtgeving. En dus glee ik zo de hype cycle af en stofzuig voortaan in de trough of disillusionment...

Tuurlijk had ik als doorgewinterd PR-persoon beter moeten weten en zelf moeten nadenken over hoe een innovatie uitpakt in de praktijk. Voor- en nadelen afwegen, proberen te zien waar het verhaal té gekleurd wordt. Maar soms wil je ook wel eens even niet met je vak bezig zijn en gewoon lekker stofzuigen.

Cas

Geen opmerkingen: