Silent majority

Clint Eastwood zei eens: “Opinions are like assholes. Everybody has one.” Maar everybody valt naar mijn idee uiteen in twee soorten mensen. Aan de ene kant zijn er mensen die overal een mening over hebben én die ook te pas en te onpas verkondigen. Daarnaast is er zoiets als de ‘silent majority’. En die wil nog wel eens vergeten worden. We kijken graag naar de meningen van deze en gene op internet. Proberen trends te herkennen, meningen te inventariseren, de ‘online presence’ van de merken die we vertegenwoordigen te volgen.

Maar ik vraag ik me wel af: hoe representatief zijn de meningen van hen die bloggen, posten, twitteren, fringen, chatten en wat dan ook, voor de mening van hen die dat niet doen? En hoe groot is de invloed van de echte internet-actievelingen op de silent majority? Want die groep loopt uiteen van echte opinieleiders; goeroes in hun vakgebied, echte deskundigen, tot aan de reageerders op de Telegraaf-site. Wat doen ze voor de meningsvorming van ‘gemiddeld ‘ (als zoiets al bestaat) Nederland? Reikt hun invloed verder dan hun clubje van gelijkgestemden of de subcultuur waarin ze zich bevinden?

Internet is gemakkelijk: altijd bereikbaar, nergens vind je zoveel meningen en nooit was het zo makkelijk ze te verzamelen. Dat moet ons niet verleiden te denken dat op Internet geuite meningen altijd een echt representatief beeld geven van wat er leeft.

Vindt echt iedereen dat de doodstraf weer moet worden ingevoerd?
Is iedereen echt tegen de Prius omdat die alleen door zelfingenomen geitewollensokkentypes wordt gereden?
Zit heel telefonerend Nederland echt in spanning tot de iPhone breed beschikbaar is?

Als ik op de internet-opinies afga wel. Ik hoop toch dat het anders is. En eigenlijk dénk ik het ook. Ik stap zelf immers ook maar - net als nu - heel af en toe uit de silent majority, maar heb wel overal een mening over…

Cas

Geen opmerkingen: