Bevestiging van een vermoeden

‘PR is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.’ Een definitie die thuishoort in het rijtje uitspraken dat je vlekkeloos moet kunnen opdreunen op communicatieopleidingen. Daarnaast leren we dat pr, mits goed uitgevoerd, bijdraagt aan een positief imago. Open deuren, maar ook waarheden als koeien. Als een pr-medium het voor elkaar krijgt om net zo geliefd te zijn als een publiek medium en de lezer aanzet tot actie, doen we dus iets goed.

De Vakgroep Bedrijfsjournalistiek van Logeion deed vorig jaar een onderzoek. Wat blijkt: 53 procent van de respondenten leest net zo lief een bedrijfsblad als een publiekstijdschrift. Daarbij toont het onderzoek aan dat relatiemedia aanzetten tot actie. Boodschappen hierin blijven langer hangen dan bijvoorbeeld advertenties. Als je werkzaam bent in de pr, ben je eigenlijk overtuigd van deze situatie, anders zou je net zo goed gelijk een andere baan kunnen gaan zoeken. Dat een onderzoek onze hoop bevestigt, blijft toch erg prettig. Zo vindt 80 procent van alle respondenten uit het onderzoek een relatiemagazine een leuke manier om informatie over een organisatie te ontvangen. Vol goede moed kruip ik dus weer achter mijn pc. Geen ijdele hoop dit keer, want ook dit artikel wordt vast gelezen. En de kans is groot dat u de boodschap onthoudt.

Els

Geen opmerkingen: