It’s all in the name?

Dat zowel de letters P als R een prominente plaats in zijn naam hebben, lijkt bijna geen toeval. Hoewel we het TV-programma dat Peter R. de Vries maakte over de onthulling van Joran van der Sloot inzake Natalee Holloway niet onder de noemer van PR kunnen scharen. Dit is simpelweg een sterk staaltje televisieproductie dat subliem inspeelt op het onderbuikgevoel van Nederland.

Wat meer in de buurt komt van PR is de hype die de misdaadjournalist er omheen heeft gecreëerd. Het begon al op het moment dat Peter R. tijdens de uitzending van Pauw en Witteman in gesprek was met o.a. Joran zelf. Het glas wijn in het gezicht van de Vries motiveerde hem ongetwijfeld nog sterker voor het succesvol volbrengen van zijn geheime missie, die hij destijds al was gestart. En slim hoor, dat hij het OM al een reactie liet geven op de beelden van Joran van der Sloot tijdens zijn televisie uitzending. Maar dat hij er wél expliciet bij vertelde dat hij nog meer in petto had.

In ieder geval is de mediagekte die Nederlands meest bekende misdaadverslaggever op gang bracht ongekend groot. Sinds de uitzending, met voor het gros van de kijkers schokkende uitspraken, is Jorans naam niet weg te denken uit het Nederlandse medialandschap. Maar liefst 7 miljoen kijkers zaten op zondagavond 3 februari jl. aan de buis gekluisterd. Van de niet-kijkers is nogmaals een half miljoen kijkers op maandag 4 februari overstag gegaan en heeft afgestemd op de herhaling.

Commercieel gezien niet verkeerd. Allereerst door de prijs van de verkoop van de reclameblokken aardig op te hogen (het aantal reclameblokken had overigens ook een Amerikaans tintje..). En vervolgens door de verkoop van de beelden aan de Amerikaanse zender ABC. Reken maar dat de Vries daar niet armer van is geworden. Wat dat betreft is het wel een “PR stunt”, waarna onze Peter R. zijn tour is gestart door Amerika. Zijn ontmaskering brengt hij trots ten gehore in tal van shows, van Larry King op CNN tot Good Morning America.

Het voornaamste doel van PR is, volgens Wikipedia, nog altijd “het bestendigen of scheppen van een goed imago. Het voornaamste gereedschap daarvoor is beïnvloeding van opinieleiders uit de doelgroep.” Dat Peter R. de Vries met zijn verborgen camera-actie heeft getracht opinieleiders én opinievolgers te beïnvloeden, lijkt me duidelijk. Maar hij heeft vooral aan z’n eigen PR gewerkt...

Sarah

Geen opmerkingen: