Wat wordt het plan?


Het is nog maar zes weken voordat we 2007 achter ons laten en vol goede moed aan 2008 beginnen. Bedrijven schrijven vuistdikke rapporten met hun plannen voor het komende jaar en iedereen is benieuwd naar wat ‘ze’ volgend jaar gaan doen. De plannen staan in veel gevallen vol met opsommingen van nieuwe introducties en verfrissende ideeën.

Een natuurlijke tijdsgrens wordt vaak aangegrepen om het ‘allemaal eens anders te gaan doen’. De vraag die daarbij in me opkomt is wat er met de plannen van dit jaar is gebeurd? En kunnen de laatste zes weken van het jaar niet beter besteed worden aan het afronden van plannen in plaats van het initiëren van nieuwe plannen? En waar blijven die plannen die het in 2007 niet hebben gehaald? Bij het plannenvuilnis, omdat ze in 2008 zóóóóó 2007 zullen zijn?

Tijdschrift voor Marketing geeft alvast een voorproefje op de marketingthema’s van 2008. Innoveren wordt de boodschap en het marktaandeel moet vergroot worden. Naar mijn mening vrij generaliserende, niet verrassende thema’s. Maar vol vreugde lees ik onderaan de lijst nog dat marketeers meer effect willen gaan bereiken met minder geld en dat het accent op PR komt te liggen.

Goed nieuws voor de PR-adviseurs onder ons, want het belooft een druk jaar te worden. Meteen maar beginnen met het opstellen van een plan over hoe we met de voorspelde drukte om zullen gaan. Of toch maar even afwachten wat 2008 echt gaat brengen? Lijkt mij een prima plan.

Evelien

Geen opmerkingen: